Number of the records: 1  

Interakce rodiny a školy pohledem matek

  1. 1.
    SYSNO ASEP0346642
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JOstatní články
    TitleInterakce rodiny a školy pohledem matek
    TitleFamily–School Interactions from a Mother´s Point of View
    Author(s) Vojtíšková, Kateřina (SOU-Z) RID, ORCID
    Source TitlePedagogika. - : Univerzita Karlova v Praze - ISSN 0031-3815
    Roč. 60, č. 2 (2010), s. 115-126
    Number of pages12 s.
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordsfocus groups ; family ; secondary education
    Subject RIVAO - Sociology, Demography
    R&D Projects2D06014 GA MŠMT - Ministry of Education, Youth and Sports (MEYS)
    CEZAV0Z70280505 - SOU-Z (2005-2011)
    AnnotationText se zabývá problematikou vztahu rodiny a školy z hlediska sociálních nerovností. Čerpá ze skupinových diskuzí, jejichž účastnicemi byly matky 14 a 15letých dětí. Na základě analýzy jejich výpovědí o řešení školních problémů identifikuje čtyři hlavní v nich zmiňované problémy: chování dětí, kvalita výuky na školách, vztahy učitelů k dětem a porozuměním na školách. Upozorňuje na souvislost mezi vzděláním rodičů a tím, jaké školní problémy matky v diskuzi zmínily, jak popisovaly průběh jednání a způsob komunikace se zástupci škol, a jak úspěšné byly rodiny při řešení daných problémů.
    Description in EnglishThe quality of the family-school relationship is considered to be one of the key factors influencing the school achievement of children. As such it contributes to processes of inter-generational reproduction of education opportunity and differential advantages among children (Katrňák 2004, Lareau 2003). The text focuses on the description of situations where family and school are in conflict, the mother´s account of parent participation, and the process and outcome of parent-school interaction. The results show how different styles of representation of school conflicts and different approaches to solving conflicts on the side of patents are connected with differences in family cultural capital.
    WorkplaceInstitute of Sociology
    ContactEva Nechvátalová, eva.nechvatalova@soc.cas.cz, Tel.: 222 220 924 / linka 351
    Year of Publishing2011
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.