SYSNO ASEP | 0345577
|
---|
Document Type | B - Monograph
|
---|
R&D Document Type | Monograph
|
---|
Title | Symboly obludností. Mýty, jazyk a tabu české postavantgardy 40. - 60. let
|
---|
Title | The Symbols of Monstrosity. Myths, Language and Taboos of the Czech post Avant-garde of the 40s to 60s of the 20th Century
|
---|
Author(s) | Langerová, Marie (UCL-M) Vojvodík, Josef (UCL-M) Tippner, A. (DE) Hrdlička, J. (CZ)
|
---|
Issue data | Praha: Malvern, 2009
|
---|
ISBN | 978-80-86702-66-7
|
---|
Number of pages | 510 s.
|
---|
Publication form | Print - P
|
---|
Language | cze - Czech
|
---|
Country | CZ - Czech Republic
|
---|
Keywords | Czech literature ; avant-garde ; semantics ; surrealism
|
---|
Subject RIV | AJ - Letters, Mass-media, Audiovision
|
---|
R&D Projects | GA405/06/0671 GA ČR - Czech Science Foundation (CSF)
|
---|
CEZ | AV0Z90560517 - UCL-M (2005-2011)
|
---|
Annotation | V české literární historii stále chybí kritický pohled na poválečnou interpretaci avantgardy či avantgardních hnutí, na jejich specifickou situaci, uměleckou roztříštěnost a politický výklad. Diskuse o surrealismu poskytuje v české poválečné kulturní historii obraz spletitého a dramatického vývoje vztahu k pojmu uměleckých avantgard. Oficiální dobová ideologie socialistické kultury pokládala pojem surrealismu za synonymní s buržoazním, tedy anti-socialistickým uměním. Název Symboly obludností (odkazující k plánované, ale zrušené surrealistické výstavě z roku 1966) se stal času odolávajícím vyjádřením společenské atmosféry, kde stály každodenní a časem téměř samozřejmé obludnosti pod žárlivou ochranou tabuizované terminologie.
|
---|
Description in English | Czech literary history still lacks a critical perspective on the postwar interpretation of the avant-garde or of avant-garde movements and their specific plight, artistic fragmentation and political readings. Czech postwar cultural history offers an intriguing and dramatic relationship to the notion of avant-garde art movements trough discussion of how to conceive of surrealism. For the ideology of the official socialist culture at the time, the term „surrealism“ was synonymous with „bourgeois“ – it was anti-socialist art. The title „Symbols of Monstrosity“ (the exhibition of surrealism in 1966 was called off) has became, despite the years, a direct expression of the social environment in which everyday and almost matter-of-course monstrosities were outwardly protected quite jealously by taboo notions.
|
---|
Workplace | Institute of Czech Literature
|
---|
Contact | Pavla Hartmanová, hartmanova@ucl.cas.cz ; Veronika Zemanová, zemanova@ucl.cas.cz, asep@ucl.cas.cz, Tel.: 222 828 135
|
---|
Year of Publishing | 2013
|
---|