Number of the records: 1
Nestandardní genderová identita u žáků základní školy
- 1.
SYSNO ASEP 0341402 Document Type J - Journal Article R&D Document Type Journal Article Subsidiary J Ostatní články Title Nestandardní genderová identita u žáků základní školy Title Nonstandard gender identity in the students of secondary school Author(s) Janošová, Pavlína (PSU-E) RID, ORCID, SAI
Fifková, H. (CZ)Number of authors 2 Source Title Speciální pedagogika - ISSN 1211-2720
Roč. 19, č. 3 (2009), s. 238-252Number of pages 15 s. Language cze - Czech Country CZ - Czech Republic Keywords gender identity disorder in children and adolescents ; gender stereotypes ; homosexuality Subject RIV AN - Psychology R&D Projects IAA700250801 GA AV ČR - Academy of Sciences of the Czech Republic (AV ČR) CEZ AV0Z70250504 - PSU-E (2005-2011) Annotation Pedagogové se ve svých školních třídách setkávají s žáky a žákyněmi, kteří se v určitých sociálních situacích projevují z normativního genderového hlediska spíše jako příslušníci opačného pohlaví. Pokud uvedené chování není provázeno dalšími potížemi, není důvodem k přímé pedagogické ani terapeutické intervenci. U těchto žáků existuje větší pravděpodobnost homosexuální orientace nebo transsexuality, závažnější je zde ovšem riziko homofobně orientované viktimizace ze strany spolužáků. Vzhledem k tomu by měli pedagogové rozvíjet větší otevřenost a toleranci k alternativnímu genderovému sebepojetí i k homosexuální orientaci u žáků ve všech školních třídách Description in English Every educator meets in his/her classroom some students who behave in certain social situations, from the normative gender viewpoint, more like subjects of the opposite gender. Without the presence of any other disorders, such behavior should not be considered as a reason for direct intervention, neither educational nor therapeutic. However, a more substantial problem is their risk of homophobic victimization in the group of classmates. Considering the probability that some student, actually experiencing the coming out process, attends each classroom, educators should encourage their students to greater openness and tolerance toward alternative gender identities as well as toward homosexual orientation. Workplace Institute of Psychology Contact Štěpánka Halamová, Halamova@praha.psu.cas.cz, Tel.: 222 222 096 Year of Publishing 2010
Number of the records: 1