Number of the records: 1  

Život se sourozencem s mentálním postižením: kritické momenty, zdroje zvládání a osobní růst

  1. 1.
    SYSNO ASEP0336271
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JČlánek ve WOS
    TitleŽivot se sourozencem s mentálním postižením: kritické momenty, zdroje zvládání a osobní růst
    TitleLife with a sibling with mental retardation: Critical moments, coping resources, and personal growth
    Author(s) Štěpánová, M. (CZ)
    Blatný, Marek (PSU-E) RID, SAI, ORCID
    Number of authors2
    Source TitleČeskoslovenská psychologie. - : Psychologický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0009-062X
    Roč. 53, č. 3 (2009), s. 241-260
    Number of pages19 s.
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordscoping ; life course ; posttraumatic growth
    Subject RIVAN - Psychology
    CEZAV0Z70250504 - PSU-E (2005-2011)
    UT WOS000267381500003
    AnnotationStudie se zabývá životními zkušenostmi lidí, kteří mají sourozence s mentálním postižením. Výzkumný vzorek tvořilo šest dospělých osob, 3 muži a 3 ženy, které mají sourozence s mentálním postižením. Průměrný věk respondentů byl 28 let, pět respondentů mělo vysokoškolské vzdělání a jeden středoškolské. Až na jednoho respondenta měli všichni ještě alespoň jednoho zdravého sourozence. Pro sběr dat autoři použili metodu vyprávění nad čarou života, kterou doplnili předem připravenými otázkami na specifickou zkušenost se životem se sourozencem s postižením. Výzkumný postup, rozhovor s dospělými lidmi, umožnil zachytit zkušenost zdravých sourozenců v kontextu jejich životní dráhy. Vedle kritických momentů zmiňovali respondenti i přínosy života se sourozencem s postižením pro vlastní osobní růst. Uvedené poznatky jsou diskutovány v souvislosti s konceptem tzv. posttraumatického růstu (posttraumatic growth).
    Description in EnglishThe study deals with life experience of people having sibling with mental retardation. The sample consisted of six adults, three men and three women. The average age of respondents was 28 years; five respondents had university education, one high school education. Except one respondent, all had at least one healthy sibling. For collecting the data, the narration-overlife-line method was used. The method was supplied by prepared questions concerning the specific experience of life with sibling with mental retardation. The dialogue with adults made possible to record the experience of healthy siblings in context of their life path. Except of critical moments the respondents mentioned also the gains of life with sibling with mental retardation for their own personal growth. The findings are discussed in connection with the relatively new concept of posttraumatic growth.
    WorkplaceInstitute of Psychology
    ContactŠtěpánka Halamová, Halamova@praha.psu.cas.cz, Tel.: 222 222 096
    Year of Publishing2010
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.