Rozvoj občanské společnosti a demokracie pohledem mladých Čechů
1.
SYSNO ASEP
0335507
Document Type
J - Journal Article
R&D Document Type
Journal Article
Subsidiary J
Ostatní články
Title
Rozvoj občanské společnosti a demokracie pohledem mladých Čechů
Title
Development of civic society and democracy from the perspective of young Czechs
Author(s)
Basl, Josef (SOU-Z) Straková, Jana (SOU-Z) Veselý, A. (CZ)
Source Title
Pedagogika. - : Univerzita Karlova v Praze
- ISSN 0031-3815
Roč. 59, č. 4 (2009), s. 365-379
Number of pages
15 s.
Language
cze - Czech
Country
CZ - Czech Republic
Keywords
civic attitudes ; civic activities ; secondary school students
Subject RIV
AO - Sociology, Demography
R&D Projects
GA403/08/0109 GA ČR - Czech Science Foundation (CSF)
CEZ
AV0Z70280505 - SOU-Z (2005-2011)
Annotation
S využitím datových souborů z mezinárodních i domácích výzkumů (PISA-L a IEA CIVED) se článek zabývá problematikou formování politických a občanských postojů a aktivit mladých lidí v ČR. V kontextu konceptu politické socializace je diskutována otázka, jací jsou dnešní mladí lidé z hlediska jejich přístupu k demokracii a občanství. Text pracuje s předpokladem, že občanské aktivity a postoje dětí neurčuje pouze rodina, škola a mimoškolní aktivity, ale také např. masmédia (jako je internet či televize) a vrstevnické skupiny. Na základě analýz se z hlediska vzdělávací politiky zdá být zajímavé a důležité, že vliv různých faktorů (škola, rodiče atd.) se liší podle toho, jaký aspekt občanství analyzujeme. Zatímco například u občanských aktivit jednoznačně platí, že aktivnější jsou děti vzdělanějších rodičů, není tomu tak v případě ochoty respektovat zákony. Podobně platí, že míra ochoty respektovat zákony je vyšší pro mladé lidi z vesnic a menších měst.
Description in English
The paper focuses on mechanisms of shaping political and civic attitudes of young people in the Czech Republic. It seeks answer to the question what are the attitudes of young Czechs to democracy and citizenship. It is based on the assumption that civic attitudes and activities are not determined only by family and school and out of school activities but also by media and peer groups. Analysis shows that the impact of various factors differ according to analysed civic aspect. While children with high socio-economical status are more active with respect to civic activities, no differences between high ses and low ses families was found with respect to the willingness to comply with the laws.
Workplace
Institute of Sociology
Contact
Eva Nechvátalová, eva.nechvatalova@soc.cas.cz, Tel.: 222 220 924 / linka 351
Year of Publishing
2012
Number of the records: 1
This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about
how we use cookies.