Number of the records: 1  

Financování studia a vývoj v nerovnostech v přítupu k vysokoškolskému vzdělání v České republice a Nizozemsku

  1. 1.
    SYSNO ASEP0334527
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JČlánek ve WOS
    TitleFinancování studia a vývoj v nerovnostech v přítupu k vysokoškolskému vzdělání v České republice a Nizozemsku
    TitleStudent Financial Aid and Inequalities in Access to Higher Education in the Czech Republic and the Netherlands
    Author(s) Matějů, Petr (SOU-Z)
    Konečný, Tomáš (SOU-Z)
    Weidnerová, S. (CZ)
    Vossensteyn, H. (NL)
    Source TitleSociologický časopis / Czech Sociological Review. - : Sociologický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0038-0288
    Roč. 45, č. 5 (2009), s. 993-1031
    Number of pages39 s.
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordshigher education ; accessibility ; inequality
    Subject RIVAO - Sociology, Demography
    R&D ProjectsGA403/08/0109 GA ČR - Czech Science Foundation (CSF)
    1J/005/04-DP2 GA MPS - Ministry of Labour and Social Affairs (MPSV)
    CEZAV0Z70280505 - SOU-Z (2005-2011)
    UT WOS000272268500005
    AnnotationTato stať se věnuje vlivu systému finanční pomoci v České republice a Nizozemsku. Systém finanční pomoci studentům založený primárně na nástrojích přímé finanční podpory (případ Nizozemska) vytvořil podmínky pro pokles nerovností v přístupu k vysokoškolskému vzdělání a to za situace, kdy studenti platí školné, zatímco systém finanční pomoci charakteristický převážně nepřímou podporou (případ České republiky) ve stejnou dobu vedl k růstu nerovností, i když školné v průběhu celého sledovaného období nebylo vybíráno.
    Description in EnglishThis article focuses on the connection between financial aid systems in higher education and access to higher education. Student financial aid based on direct fi nancial support (the Netherlands) was accompanied by a decline in inequalities in access to education, even though students had to pay tuition, while a system of financial aid primarily involving indirect support (the Czech Republic) did not inhibit increasing inequalitiesdespite students being required to pay tuition.
    WorkplaceInstitute of Sociology
    ContactEva Nechvátalová, eva.nechvatalova@soc.cas.cz, Tel.: 222 220 924 / linka 351
    Year of Publishing2010
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.