Number of the records: 1  

Materie a nemateriální substance podle Bonaventury a Tomáše Akvinského

  1. 1.
    SYSNO ASEP0332390
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JOstatní články
    TitleMaterie a nemateriální substance podle Bonaventury a Tomáše Akvinského
    TitleMatter and Immaterial Substances according to Bonaventure and Thomas Aquinas
    Author(s) Machula, Tomáš (FLU-F) RID, ORCID, SAI
    Source TitleFilosofický časopis. - : Filosofický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0015-1831
    Roč. 57, č. 2 (2009), s. 209-220
    Number of pages12 s.
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    KeywordsAquinas ; Bonaventure ; matter ; immaterial substances
    Subject RIVAA - Philosophy ; Religion
    CEZAV0Z90090514 - FLU-F (2005-2011)
    AnnotationČlánek se zabývá Bonaventurovým pojetím první materie v kontextu nemateriálních substancí. Bonaventurovo pojetí materie se odlišuje od pojetí Aristotelova nebo Tomášova, kteří v materii z nemateriálních substancí vylučují. Na rozdíl od Tomáše používá Bonaventura aristotelskou terminologii velmi volně a interpretuje materii jako potencialitu či přesněji řečeno jako znak stvořenosti. S tímto předpokladem není koncepce materie v nemateriálních substancích už tak nesmyslná, jak by se na první pohled mohla zdát. Článek rozebírá Bonaventurovo chápání andělů a lidí a srovnává ho s pojetím Tomášovým, včetně způsobu použití aristotelské terminologie.
    Description in EnglishThe article is concerned with Bonaventure's conception of first matter in the context of immaterial substances. Bonaventure’s conception of matter is different to that of Aristotle or Thomas Aquinas, who rejected matter in immaterial substances. Bonaventura, in contrast to Thomas, accepts the Aristotelian terminology in a fairly loose way, interpreting matter as potential, or more precisely, as the created. With this conception the assertion of matter in the context of immaterial beings is not so absurd as it may at first sight seem. The article analyses Bonaventure's understanding of angel and man, and it compares him with Thomas Aquinas and his use of Aristotelian terminology.
    WorkplaceInstitute of Philosophy
    ContactChlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360
    Year of Publishing2010
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.