Number of the records: 1  

Psychosociální potřeby zdravých sourozenců onkologicky nemocných dětí aneb „zapomenuté děti“

  1. 1.
    SYSNO ASEP0325611
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JČlánek ve WOS
    TitlePsychosociální potřeby zdravých sourozenců onkologicky nemocných dětí aneb „zapomenuté děti“
    TitlePsychosocial needs of healthy siblings of children with oncology disease or "forgotten children"
    Author(s) Kárová, Š. (CZ)
    Blatný, Marek (PSU-E) RID, SAI, ORCID
    Bendová, M. (CZ)
    Number of authors3
    Source TitleČeskoslovenská psychologie. - : Psychologický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0009-062X
    Roč. 53, č. 2 (2009), s. 149-157
    Number of pages8 s.
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordssiblings ; oncology disease ; psychosocial needs
    Subject RIVAN - Psychology
    R&D ProjectsGA406/09/1255 GA ČR - Czech Science Foundation (CSF)
    CEZAV0Z70250504 - PSU-E (2005-2011)
    UT WOS000265446100004
    AnnotationOnkologické onemocnění dítěte zasáhne do života všech členů rodiny. Je přirozené, že maximum péče a zájmu rodičů, zdravotníků, přátel i příbuzných je věnováno nemocnému dítěti. Zdraví sourozenci dětí s onkologickým onemocněním jsou přitom vystaveni mnoha náročným změnám, se kterými může být obtížné se vyrovnat – například změny v rolích jednotlivých členů rodiny, nutnost větší samostatnosti a zodpovědnosti, omezení svých vlastních sociálních a zájmových aktivit. Výsledky výzkumů poukazují na fakt, že včasná psychologicko-edukativní intervence může pomoci s usnadněním adaptace a zabránit vzniku pozdějších možných psychických problémů.
    Description in EnglishThe oncology disease of a child interferes with the life of all family members. It is quite natural that maximum of the care and interest of parents, health workers, friends and relatives is devoted to the ill child. The healthy siblings of children with oncology disease are nevertheless exposed to many demanding changes that may be difficult to cope with - e.g. changes in roles of particular family members, necessity of greater independence and responsibility, restriction of own social and interest activities. The research results point to the fact that the early psychological-educational intervention can help to facilitate the adaptation and to prevent from the rise of later possible mental problems.
    WorkplaceInstitute of Psychology
    ContactŠtěpánka Halamová, Halamova@praha.psu.cas.cz, Tel.: 222 222 096
    Year of Publishing2009
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.