Number of the records: 1  

Kulturalistický přístup k třídní analýze a relační paradigma stratifikace

  1. 1.
    SYSNO ASEP0313610
    Document TypeN - Newspaper Article
    R&D Document TypeThe record was not marked in the RIV
    TitleKulturalistický přístup k třídní analýze a relační paradigma stratifikace
    TitleCultural Approach to Class Analysis and Relational Paradigm of Stratification
    Author(s) Šafr, Jiří (SOU-Z) RID, ORCID, SAI
    Source TitleSocioweb - ISSN 1214-1720
    Roč. 6, č. 6 (2008), s. 1-6
    Number of pages3 s.
    Publication formwww - www
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordssocial class ; social stratification ; culture
    Subject RIVAO - Sociology, Demography
    R&D ProjectsKJB700280603 GA AV ČR - Academy of Sciences of the Czech Republic (AV ČR)
    CEZAV0Z70280505 - SOU-Z (2005-2011)
    AnnotationV třídní analýze se lze setkat se dvěma přístupy: tradičním konvenčním, zdůrazňujícím materiální - ekonomickou stránku sociální stratifikace, definuje třídu pozice na pracovním trhu a postavení v práci. Podstata kulturalistického přístupu se odvíjí jednak z weberiánské perspektivy, v níž mají hranice mezi statusovými skupinami symbolický charakter, a jednak z Bourdieuho konceptu „tříd na papíře" jako empirických shluků na základě podobného způsobu života. Opouští se pohled na třídy jako tzv. reálné kolektivity, zájem se přesouvá k výzkumu reprodukce hierarchií a nerovností skrze kulturu. K relacím v sociální struktuře odkazují dva mechanismy: princip homogenity, podle kterého příslušníci stejné třídy či její frakce mají podobné životní styly a princip homologie poukazující na to, že struktura prostoru životních stylů souzní s prostorem sociálních pozic.
    Description in EnglishTwo approaches are used within class analysis. The more traditional, conventional approach emphasizes the material-economic aspects of social stratification and defines class membership by position in the labor market and within workplace. The cultural approach is based on a Weberian perspective, with its symbolic boundaries between status groups, and on Bourdieu’s “classes on paper”— empirical clusters of people with similar lifestyles. Thus, the perspective on classes as real collectivities is abandoned. Instead, the reproduction of hierarchies and inequalities through culture is studied. Two mechanisms govern the relations within social structure: the principle of homogeneity (members of the same class or class fraction share similar lifestyles) and the principle of homology (the structure of the lifestyle space corresponds to the space of social positions).
    WorkplaceInstitute of Sociology
    ContactEva Nechvátalová, eva.nechvatalova@soc.cas.cz, Tel.: 222 220 924 / linka 351
    Year of Publishing2009
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.