Number of the records: 1  

Rozhlasová hra a/nebo rozhlasová inscenace? Poznámky k teorii takzvané slovesné tvorby

  1. 1.
    SYSNO ASEP0548250
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JČlánek ve WOS
    TitleRozhlasová hra a/nebo rozhlasová inscenace? Poznámky k teorii takzvané slovesné tvorby
    TitleRadio play and/or radio production? Notes on a theory of “literary” radio output
    Author(s) Jungmannová, Lenka (UCL-M) RID, SAI, ORCID
    Source TitleČeská literatura. - : Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i. - ISSN 0009-0468
    Roč. 69, č. 4 (2021), s. 453-476
    Number of pages24 s.
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordsradio play ; radio production ; performativity ; radio acting
    Subject RIVAJ - Letters, Mass-media, Audiovision
    OECD categorySpecific literatures
    Research InfrastructureCLB II - 90136 - Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i.
    Method of publishingOpen access
    Institutional supportUCL-M - RVO:68378068
    UT WOS000730690100002
    EID SCOPUS85131005013
    DOI https://doi.org/10.51305/cl.2021.04.02
    AnnotationCílem této studie je teoreticky definovat a rozlišit rozhlasovou hru a rozhlasovou tvorbu. V první části příspěvku jsou proto charakterizovány jednotlivé složky rozhlasové inscenace (řeč, hudba, zvuk a ticho), její performativnost a její základní stavební kámen - akustická situace vznikající při interakci mezi herectvím a zvukovou produkcí. V další části je rozhlasová tvorba posouzena jako zvuková kompozice (teoretickými pasážemi o montáži a časoprostorových jevech) a nakonec jsou zmíněny i historické kořeny tohoto rozhlasového díla. Druhá polovina studie se zaměřuje na rozhlasovou hru, kterou se snaží analyzovat především na základě jejího vztahu k divadelní hře. Studie pak pokračuje zkoumáním jak strukturních prvků, tak typů rozhlasových her a sekundárních procesů spojených s tvorbou tohoto literárního díla: adaptace a dramatizace.
    Description in EnglishThe objective of this study is to theoretically define and distinguish between a radio play and radio production. Hence the first part of the paper characterizes the individual components of a radio production (speech, music, sound and silence), its performativity and its basic building block - the acoustic situation arising out of the interaction between the acting and the sound production. In the next section the radio production is considered as a sound composition (by theoretical passages on montage and time and space phenomena) and finally the historical roots of this radio work are also referred to. The second half of the study focuses on the radio play, which it endeavours to analyse primarily on the basis of its relationship to the theatre play. The study then goes on to examine both the structural elements and the types of radio plays and the secondary processes involved in the creation of this literary work: adaptation and dramatization.
    WorkplaceInstitute of Czech Literature
    ContactPavla Hartmanová, hartmanova@ucl.cas.cz ; Veronika Zemanová, zemanova@ucl.cas.cz, asep@ucl.cas.cz, Tel.: 222 828 135
    Year of Publishing2022
    Electronic addresshttps://kramerius.lib.cas.cz/view/uuid:0af94141-0619-4e69-8df2-71ed8978b20f?article=uuid:674f3c7e-a3d8-45c7-a1c5-cbe63b357403
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.