Number of the records: 1
Rozhlasová hra a/nebo rozhlasová inscenace? Poznámky k teorii takzvané slovesné tvorby
- 1.
SYSNO ASEP 0548250 Document Type J - Journal Article R&D Document Type Journal Article Subsidiary J Článek ve WOS Title Rozhlasová hra a/nebo rozhlasová inscenace? Poznámky k teorii takzvané slovesné tvorby Title Radio play and/or radio production? Notes on a theory of “literary” radio output Author(s) Jungmannová, Lenka (UCL-M) RID, SAI, ORCID Source Title Česká literatura. - : Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i. - ISSN 0009-0468
Roč. 69, č. 4 (2021), s. 453-476Number of pages 24 s. Publication form Print - P Language cze - Czech Country CZ - Czech Republic Keywords radio play ; radio production ; performativity ; radio acting Subject RIV AJ - Letters, Mass-media, Audiovision OECD category Specific literatures Research Infrastructure CLB II - 90136 - Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i. Method of publishing Open access Institutional support UCL-M - RVO:68378068 UT WOS 000730690100002 EID SCOPUS 85131005013 DOI https://doi.org/10.51305/cl.2021.04.02 Annotation Cílem této studie je teoreticky definovat a rozlišit rozhlasovou hru a rozhlasovou tvorbu. V první části příspěvku jsou proto charakterizovány jednotlivé složky rozhlasové inscenace (řeč, hudba, zvuk a ticho), její performativnost a její základní stavební kámen - akustická situace vznikající při interakci mezi herectvím a zvukovou produkcí. V další části je rozhlasová tvorba posouzena jako zvuková kompozice (teoretickými pasážemi o montáži a časoprostorových jevech) a nakonec jsou zmíněny i historické kořeny tohoto rozhlasového díla. Druhá polovina studie se zaměřuje na rozhlasovou hru, kterou se snaží analyzovat především na základě jejího vztahu k divadelní hře. Studie pak pokračuje zkoumáním jak strukturních prvků, tak typů rozhlasových her a sekundárních procesů spojených s tvorbou tohoto literárního díla: adaptace a dramatizace. Description in English The objective of this study is to theoretically define and distinguish between a radio play and radio production. Hence the first part of the paper characterizes the individual components of a radio production (speech, music, sound and silence), its performativity and its basic building block - the acoustic situation arising out of the interaction between the acting and the sound production. In the next section the radio production is considered as a sound composition (by theoretical passages on montage and time and space phenomena) and finally the historical roots of this radio work are also referred to. The second half of the study focuses on the radio play, which it endeavours to analyse primarily on the basis of its relationship to the theatre play. The study then goes on to examine both the structural elements and the types of radio plays and the secondary processes involved in the creation of this literary work: adaptation and dramatization. Workplace Institute of Czech Literature Contact Pavla Hartmanová, hartmanova@ucl.cas.cz ; Veronika Zemanová, zemanova@ucl.cas.cz, asep@ucl.cas.cz, Tel.: 222 828 135 Year of Publishing 2022 Electronic address https://kramerius.lib.cas.cz/view/uuid:0af94141-0619-4e69-8df2-71ed8978b20f?article=uuid:674f3c7e-a3d8-45c7-a1c5-cbe63b357403
Number of the records: 1