Number of the records: 1  

Drama pro mikrofon. Česká rozhlasová hra za protektorátu

  1. 1.
    SYSNO ASEP0604355
    Document TypeB - Monograph
    R&D Document TypeMonograph
    TitleDrama pro mikrofon. Česká rozhlasová hra za protektorátu
    TitleA Play for Microphone. The Czech Radio Play during the Procectorate
    Author(s) Jungmannová, Lenka (UCL-M) RID, SAI, ORCID
    Issue dataPraha: Ústav pro českou literaturu AV ČR Praha: Akropolis, 2024
    ISBN978-80-7658-104-3978-80-7470-533-5
    Number of pages228 s.
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordsradio play ; Czech drama ; the Protectorate ; radio theory
    OECD categoryPerforming arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
    R&D ProjectsGA20-21302S GA ČR - Czech Science Foundation (CSF)
    Research InfrastructureCLB III - 90243 - Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i.
    Institutional supportUCL-M - RVO:68378068
    AnnotationZa okupace v českém rozhlase vznikla dodnes patrně největší „laboratoř“ dramatické tvorby, v níž bylo napsáno a nastudováno asi tři sta původních českých her. Protektorátní rozhlasové dramaturgie podněcovaly autorskou tvorbu, jíž se snažily podporovat národní sebevědomí a rozvíjet rozhlasovou poetiku. Podobnou autonomizační situaci popisuje například Pierre Bourdieu. Monografie je tedy věnována autonomizačnímu procesu původní české protektorátní rozhlasové hry. První část práce tvoří teoretická studie o fenoménech rozhlasové hry a inscenace. Druhá část obsahuje analýzy dochovaných dramat, které jsou nahlíženy v širším kulturním kontextu, a poslední část knihy se soustředí na proces formování a existence rozhlasové hry v daném médiu.
    Description in EnglishDuring the occupation, in the Czech radio existed probably the largest „laboratory“ of dramatic creation to this day, where about three hundred original Czech plays were written and staged. The Protectorate radio dramaturgy encouraged the creation of original plays in an attempt to promote national self-esteem and develop radio poetics. Pierre Bourdieu, for example, describes a similar situation of autonomization. This monograph is devoted to the autonomization process of the original Czech Protectorate radio play. The first part of the work consists of a theoretical study of the phenomena of radio play and radio staging. The second part contains analyses of the surviving plays, which are seen in a broader cultural context, and the last part focuses on the process of the formation and existence of the radio play in the medium.
    WorkplaceInstitute of Czech Literature
    ContactPavla Hartmanová, hartmanova@ucl.cas.cz ; Veronika Zemanová, zemanova@ucl.cas.cz, asep@ucl.cas.cz, Tel.: 222 828 135
    Year of Publishing2025
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.