Number of the records: 1
Drama pro mikrofon. Česká rozhlasová hra za protektorátu
- 1.
SYSNO ASEP 0604355 Document Type B - Monograph R&D Document Type Monograph Title Drama pro mikrofon. Česká rozhlasová hra za protektorátu Title A Play for Microphone. The Czech Radio Play during the Procectorate Author(s) Jungmannová, Lenka (UCL-M) RID, SAI, ORCID Issue data Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR Praha: Akropolis, 2024 ISBN 978-80-7658-104-3978-80-7470-533-5 Number of pages 228 s. Publication form Print - P Language cze - Czech Country CZ - Czech Republic Keywords radio play ; Czech drama ; the Protectorate ; radio theory OECD category Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) R&D Projects GA20-21302S GA ČR - Czech Science Foundation (CSF) Research Infrastructure CLB III - 90243 - Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i. Institutional support UCL-M - RVO:68378068 Annotation Za okupace v českém rozhlase vznikla dodnes patrně největší „laboratoř“ dramatické tvorby, v níž bylo napsáno a nastudováno asi tři sta původních českých her. Protektorátní rozhlasové dramaturgie podněcovaly autorskou tvorbu, jíž se snažily podporovat národní sebevědomí a rozvíjet rozhlasovou poetiku. Podobnou autonomizační situaci popisuje například Pierre Bourdieu. Monografie je tedy věnována autonomizačnímu procesu původní české protektorátní rozhlasové hry. První část práce tvoří teoretická studie o fenoménech rozhlasové hry a inscenace. Druhá část obsahuje analýzy dochovaných dramat, které jsou nahlíženy v širším kulturním kontextu, a poslední část knihy se soustředí na proces formování a existence rozhlasové hry v daném médiu. Description in English During the occupation, in the Czech radio existed probably the largest „laboratory“ of dramatic creation to this day, where about three hundred original Czech plays were written and staged. The Protectorate radio dramaturgy encouraged the creation of original plays in an attempt to promote national self-esteem and develop radio poetics. Pierre Bourdieu, for example, describes a similar situation of autonomization. This monograph is devoted to the autonomization process of the original Czech Protectorate radio play. The first part of the work consists of a theoretical study of the phenomena of radio play and radio staging. The second part contains analyses of the surviving plays, which are seen in a broader cultural context, and the last part focuses on the process of the formation and existence of the radio play in the medium. Workplace Institute of Czech Literature Contact Pavla Hartmanová, hartmanova@ucl.cas.cz ; Veronika Zemanová, zemanova@ucl.cas.cz, asep@ucl.cas.cz, Tel.: 222 828 135 Year of Publishing 2025
Number of the records: 1