Number of the records: 1
Jednička z nejistoty? Sociologie fyziky před tabulí
- 1.0580050 - FLÚ 2024 CZ cze J - Journal Article
Konopásek, Z. - Maršálek, Jan - Zámečník, L.H.
Jednička z nejistoty? Sociologie fyziky před tabulí.
[An “A” for uncertainty? The sociology of physics at the blackboard.]
Československý časopis pro fyziku. Roč. 73, č. 6 (2023), s. 432-437. ISSN 0009-0700
Grant - others:AV ČR(CZ) StrategieAV21/24
Program: StrategieAV
Institutional support: RVO:67985955
Keywords : sociology of scientific knowledge * genius * rationality
OECD category: Sociology
Method of publishing: Limited access
https://ccf.fzu.cz/pdf/ukazky/2023/ukazka_CCF_6-23.pdf
V posledním textu série věnované sociologii vědeckého poznání (a poznání fyzikálního zvláště) se přimlouváme za to, aby důraz Science Studies na porozumění vědecké praxi pronikal do školního vědeckého vzdělávání. Vysvětlujeme, že jakési popisování vědecké praxe v sobě zahrnuje i klasická výuka zaměřená na předávání fyzikálních poznatků. Problém je, že se tak děje většinou bezděčně a že tyto popisy nejsou zrovna realistické - neodpovídají tomu, co o kolektivní vědecké praxi díky sociologii vědy víme. Upozorňujeme dále, že ne každá podoba sociologie vědy nám může v tomto ohledu pomoci. To ukazujeme na příkladu debat o Science Education v USA. V několika příkladech naznačujeme možnosti, jak ve výuce pro sociologickou reflexi vědecké praxe otevřít prostor.
In this final text in our series on the sociology of scientific knowledge (and physical knowledge in particular), we suggest that the emphasis in science studies on understanding scientific practice should permeate school science education. We argue that even in classical teaching, despite its focus on physical knowledge, some kind of description of scientific practice is implicit. The problem is that this is mostly unconscious, and that these descriptions are not entirely realistic - at least not in line with what the sociology of science tells us about collective scientific practice. However, not all forms of sociology of science are helpful in this regard. We use debates about science education in the US to illustrate this point. In the final section of the paper, we give some examples of how space can be made in the curriculum for sociological reflection on scientific practice.
Permanent Link: https://hdl.handle.net/11104/0348974
Number of the records: 1