Number of the records: 1
Bruncvík se chápe slova. Marginálie k didaktickému využití hrdinů středověké literatury
- 1.0580002 - ÚČL 2024 RIV CZ cze J - Journal Article
Rejzlová, Vendula - Jaluška, Matouš
Bruncvík se chápe slova. Marginálie k didaktickému využití hrdinů středověké literatury.
[Bruncvík Wants to Have a Say: Notes on the Didactic Use of Heroes from Medieval Literature.]
Slovo a smysl. Roč. 20, č. 43 (2023), s. 112-128. ISSN 1214-7915. E-ISSN 2336-6680
R&D Projects: GA ČR(CZ) GA23-07559S
Research Infrastructure: CLB III - 90243; LINDAT/CLARIAH-CZ II - 90262
Institutional support: RVO:68378068
Keywords : old Czech literature * medievalism * didactics of literature * chivalric epic * narratology * Chronicle of Bruncvík * Alois Jirásek
OECD category: Specific literatures
Method of publishing: Open access
Result website:
https://wordandsense.ff.cuni.cz/en/2023-2-6/DOI: https://doi.org/10.14712/23366680.2023.2.6
Výuka tisíciletého období, jež v dějinách evropské literatury zaujímá středověk, působí v kontextu českého středního školství zvláštní nesnáze. Literární historie se obvykle vyučuje v chronologickém pořádku a středověké písemnictví tudíž spadá do prvních ročníků, ačkoli jde o korpus, jehož jazyk, žánrový systém i témata jsou současnému čtenáři (zejména cílové skupině studentů mezi 15–16 lety), vzdálené, obtížně srozumitelné a žádají si specifickou akribii. V tomto příspěvku se pokusíme konstruktivně uchopit vnímanou obtížnost a jinakost středověkých textů a ukázat, že jej lze produktivně využít například tím, že se odkloníme od tradičního chronologického rámce a namísto toho budeme spíše podnikat sondy, které na obecnějším poli funkce jazyka a jazykové pragmatiky propojí současnost s minulostí. Tuto možnost ukážeme na příkladu narativu o Bruncvíkovi, kdy srovnáváme jeho středověkou verzi s novější verzí Aloise Jiráska ve Starých pověstech českých.
Teaching the thousand-year period of medieval European literature and six-hundred years of Old Czech literature in Czech secondary education is often confronted by two interrelated challenges: the subjects are traditionally taught through a chronological approach to literary history in the first year of school, while presenting language, literary genres, themes, and ideas that are distant and difficult to understand for contemporary readers, particularly the target student group (15–16 years of age). A majority of teachers are unwilling to deal with old literature in their lessons. Can we find a way to modify and improve this practice? In this paper we try to grasp the perceived difficulty and otherness of this corpus in a constructive way and show that it can be productively used, for example, by moving away from the traditional chronological framework and focusing on probing texts (especially narratives) that link the present to the past. We show this possibility through the example of the story of Bruncvík, comparing its medieval version to a more recent version by Alois Jirásek in his Staré pověsti české (Legends of Old Bohemia).
Permanent Link: https://hdl.handle.net/11104/0348798
File Download Size Commentary Version Access Vendula-Rejzlova_Matous-Jaluska_112-128.pdf 0 231.1 KB Publisher’s postprint open-access
Number of the records: 1