Number of the records: 1  

Otázky uplatňování prevenční povinnosti při výrobě a provozu autonomních vozidel

  1. 1.
    SYSNO ASEP0550086
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JČlánek ve SCOPUS
    TitleOtázky uplatňování prevenční povinnosti při výrobě a provozu autonomních vozidel
    TitleQuestions Related to Applying Precautionary Obligation During Production and Operation of Autonomous Vehicles
    Author(s) Fialová, Eva (USP-I) ORCID
    Krausová, Alžběta (USP-I) ORCID
    Source TitleČasopis pro právní vědu a praxi. - : Masarykova univerzita - ISSN 1210-9126
    Roč. 29, č. 4 (2021), s. 759-777
    Number of pages19 s.
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordsautonomous vehicles ; precautionary obligation ; product safety
    Subject RIVAG - Legal Sciences
    OECD categoryLaw
    R&D ProjectsTL02000085 GA TA ČR - Technology Agency of the Czech Republic (TA ČR)
    Method of publishingOpen access
    Institutional supportUSP-I - RVO:68378122
    EID SCOPUS85123582960
    DOI10.5817/CPVP2021-4-3
    AnnotationVýroba vozidel je regulována celou řadou právně závazných předpisů, včetně právně závazných technických norem. Těmto normám se musí výrobci podřídit, pokud vozidlo chtějí uvést na trh. Přesto se najdou v automobilech některé prvky, na které technické normy nepamatují. Toto se může týkat nových komponent nebo moderních asistenčních systémů a funkcionalit. I tehdy, pokud výrobce není v takovém případě vázán žádnou právně závaznou normou, má prevenční povinnost neboli povinnost předcházet škodám. S vývojem (částečně) autonomních vozidel bude růst význam prevenční povinnosti s tím, jak budou vozidla vybavena doposud právně neregulovanými prvky a systémy. Tento článek pojednává o prevenční povinnosti a jejím významu pro bezpečnost autonomního řízení. Článek v závěru zmiňuje i relevantní judikaturu, která se k prevenční povinnosti vztahuje.
    Description in EnglishCar production is regulated by a number of legally binding norms, including legally binding technical standards. Their producers must comply with these standards if the vehicle is to operate on the market. However, some components are not regulated by those standards, i.e., new components or modern assistance systems and functionalities. Even if the producer is not bound by any legally binding standard, the producer has an obligation to prevent damage (precautionary obligation). With the development of (partially) autonomous vehicles, the importance of precautionary obligation will increase as vehicles will be equipped with legally unregulated components and systems. This article deals with precautionary obligation and its importance for the safety of autonomous driving. The article also mentions the case law relating to this obligation.
    WorkplaceInstitute of State and Law
    ContactIveta Bůžková, iveta.buzkova@ilaw.cas.cz, Tel.: 221 990 714
    Year of Publishing2022
    Electronic addresshttps://journals.muni.cz/cpvp/article/view/14287
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.