- Klemens Metternich a kynžvartská sbírka daguerrotypií
Number of the records: 1  

Klemens Metternich a kynžvartská sbírka daguerrotypií

  1. 1.
    SYSNO ASEP0549235
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JOstatní články
    TitleKlemens Metternich a kynžvartská sbírka daguerrotypií
    TitleClemens Metternich and the Kynžvart Collection of Daguerreotypes
    Author(s) Trnková, Petra (UDU-I) RID, ORCID
    Source TitleHistorická fotografie. Sborník pro prezentaci historické fotografie ve fondech a sbírkách České republiky - ISSN 1213-399X
    Roč. 20, č. 2021 (2021), s. 2-15
    Number of pages14 s.
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordsdaguerreotype ; collection ; Clemens Metternich ; Kynžvart
    Subject RIVAL - Art, Architecture, Cultural Heritage
    OECD categoryArts, Art history
    Method of publishingMetadata only
    Institutional supportUDU-I - RVO:68378033
    AnnotationMezi nejznámější fotografie nacházející se dnes v českých sbírkách patří bezesporu tzv. Kynžvartská daguerrotypie – vyobrazení zátiší, které obdržel kníže Klemens von Metternich-Winneburg darem od Louise J. M. Daguerra v létě 1839. Méně známé jsou však další daguerrotypické inkunábule a prameny k počátkům dějin fotografie u nás, které se dochovaly ve stejné sbírce na Kynžvartském zámku. Cílem příspěvku je jednak přiblížit tento pozoruhodný konvolut daguerrotypií, jeho skladbu, historii a místo, jež zaujímá v kontextu zámecké sbírky, jednak upozornit na úlohu Klemense Metternicha jakožto podporovatele prvních daguerrotypistů a jednoho z vůbec prvních sběratelů fotografie.
    Description in EnglishUndoubtedly, one of the best-known photographs in preserved in Czech collections today, is the so-called “Kynžvart Daguerreotype” – a piece depicting a still life, which was presented by Louis J. M. Daguerre to Clemens von Metternich-Winneburg in summer 1839. Yet, there are other daguerreotype incunabula and written documents preserved in the very same collection at the Kynžvart chateau, which are of similar importance and relevance to the local history of photography. Unlike the first one, they remain rather unknown. The article aims to elucidate this remarkable series of very early daguerreotypes, their history and their place in the context of an aristocratic collection. In addition, the essay draws attention to Clemens Metternich as a patron of pioneer daguerreotypists and as one of the first collectors of photographs in Central Europe.
    WorkplaceInstitute of Art History
    ContactVeronika Jungmannová, jungmannova@udu.cas.cz, Tel.: 221 183 506 ; Markéta Kratochvílová, kratochvilova@udu.cas.cz, Tel.: 220 303 939
    Year of Publishing2022
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.