- Klemens Metternich a kynžvartská sbírka daguerrotypií
Number of the records: 1  

Klemens Metternich a kynžvartská sbírka daguerrotypií

  1. 1.
    0549235 - ÚDU 2022 RIV CZ cze J - Journal Article
    Trnková, Petra
    Klemens Metternich a kynžvartská sbírka daguerrotypií.
    [Clemens Metternich and the Kynžvart Collection of Daguerreotypes.]
    Historická fotografie. Sborník pro prezentaci historické fotografie ve fondech a sbírkách České republiky. Roč. 20, č. 2021 (2021), s. 2-15. ISSN 1213-399X
    Institutional support: RVO:68378033
    Keywords : daguerreotype * collection * Clemens Metternich * Kynžvart
    OECD category: Arts, Art history
    Method of publishing: Metadata only

    Mezi nejznámější fotografie nacházející se dnes v českých sbírkách patří bezesporu tzv. Kynžvartská daguerrotypie – vyobrazení zátiší, které obdržel kníže Klemens von Metternich-Winneburg darem od Louise J. M. Daguerra v létě 1839. Méně známé jsou však další daguerrotypické inkunábule a prameny k počátkům dějin fotografie u nás, které se dochovaly ve stejné sbírce na Kynžvartském zámku. Cílem příspěvku je jednak přiblížit tento pozoruhodný konvolut daguerrotypií, jeho skladbu, historii a místo, jež zaujímá v kontextu zámecké sbírky, jednak upozornit na úlohu Klemense Metternicha jakožto podporovatele prvních daguerrotypistů a jednoho z vůbec prvních sběratelů fotografie.

    Undoubtedly, one of the best-known photographs in preserved in Czech collections today, is the so-called “Kynžvart Daguerreotype” – a piece depicting a still life, which was presented by Louis J. M. Daguerre to Clemens von Metternich-Winneburg in summer 1839. Yet, there are other daguerreotype incunabula and written documents preserved in the very same collection at the Kynžvart chateau, which are of similar importance and relevance to the local history of photography. Unlike the first one, they remain rather unknown. The article aims to elucidate this remarkable series of very early daguerreotypes, their history and their place in the context of an aristocratic collection. In addition, the essay draws attention to Clemens Metternich as a patron of pioneer daguerreotypists and as one of the first collectors of photographs in Central Europe.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0325247
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.