Number of the records: 1  

Jak poznat metrum českého přízvučného verše?

  1. 1.
    SYSNO ASEP0523071
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JOstatní články
    TitleJak poznat metrum českého přízvučného verše?
    TitleHow to Know the Meter of Czech Accentual Syllabic Verse?
    Author(s) Kolár, Robert (UCL-M) RID, ORCID, SAI
    Plecháč, Petr (UCL-M) RID, ORCID, SAI
    Number of authors2
    Source TitleLitikon. - : Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre - ISSN 2453-8507
    Roč. 4, č. 2 (2019), s. 357-365
    Number of pages9 s.
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountrySK - Slovakia
    Keywordstheory of verse ; meter ; Jan Mukařovský ; analysis of verse
    Subject RIVAJ - Letters, Mass-media, Audiovision
    OECD categorySpecific literatures
    R&D ProjectsGAP406/11/1825 GA ČR - Czech Science Foundation (CSF)
    Method of publishingMetadata only
    Institutional supportUCL-M - RVO:68378068
    AnnotationPříspěvek se zabývá postupy, které umožňují určit metrum českého sylabotónického verše. Po stručném představení Mukařovského statistického přístupu přinášejí autoři návrh vlastního řešení – algoritmu, na jehož základě je počítačový program schopen automaticky rozpoznat metrum verše. Autoři vycházejí jak z domácí strukturalistické tradice, tak – především – z přístupu americké generativní metriky.
    Description in EnglishThe article deals with the procedure that helps to determine the meter of Czech accentual syllabic verse. After Mukařovský’s model is introduced the authors present their own solution – an algorithm that enables thze computer program to recognize automatically the verse meter. The authors derive their theoretical thinking from national structuralist tradition and mostly from the approach of American generative metrics.
    WorkplaceInstitute of Czech Literature
    ContactPavla Hartmanová, hartmanova@ucl.cas.cz ; Veronika Zemanová, zemanova@ucl.cas.cz, asep@ucl.cas.cz, Tel.: 222 828 135
    Year of Publishing2020
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.