Number of the records: 1
Jest krygsman a jest v něm srdce jako džber aneb Známá neznámá hra o Samsonovi
- 1.
SYSNO ASEP 0518721 Document Type J - Journal Article R&D Document Type Journal Article Subsidiary J Článek ve SCOPUS Title Jest krygsman a jest v něm srdce jako džber aneb Známá neznámá hra o Samsonovi Title There is a “krygsman”, and there is a heart in him as big as a pail, or a familiar unfamiliar play about Samson Author(s) Jacková, Magdaléna (UCL-M) RID, ORCID, SAI Source Title Divadelní revue. - : Divadelní ústav - ISSN 0862-5409
Roč. 30, č. 2 (2019), s. 37-48Number of pages 12 s. Publication form Print - P Language cze - Czech Country CZ - Czech Republic Keywords biblical drama ; early modern drama ; Samson ; Hieronymus Ziegler Subject RIV AJ - Letters, Mass-media, Audiovision OECD category Specific literatures R&D Projects GA17-01061S GA ČR - Czech Science Foundation (CSF) Method of publishing Metadata only Institutional support UCL-M - RVO:68378068 EID SCOPUS 85081241323 Annotation Anonymní Historia duchovní o Samsonovi, vydaná r. 1608 v Praze u Daniela Sedlčanského, představuje jedinou v úplnosti dochovanou bohemikální hru o Samsonovi z období raného novověku. Veřejnosti dosud zůstala prakticky neznámá, jelikož z ní byla zatím publikována jen interludia a postludium, přesněji řečeno části označené takto literárními historiky: jako interludia nazval Milan Kopecký některé pasáže, v nichž vystupuje postava jménem Helluo, za tzv. postludium byla považována krátká jednoaktová hříčka otištěná za doslovem, známá pod konvenčním názvem Polapená nevěra. Cílem této studie je blíže seznámit čtenáře s touto pozoruhodnou hrou, poukázat na její možnou souvislost s tragédií Samson německého dramatika Hieronyma Zieglera, a konečně představit hypotézu, že jako interludia nesloužily výstupy s Helluonem, ale jednotlivé scény Polapené nevěry. Description in English Anonymous The Sacred History of Samson, published in 1608 in Prague by Daniel Sedlčanský, represents the only fully preserved Bohemian play about Samson from the early modern period. It has remained virtually unknown to the public, since the only published parts of the play were interludes and postlude as literary historians called them: Milan Kopecký classified some passages, in which Helluo appears, interludes, whereas a short one-act play printed after the afterword and known under the conventional name Trapped Infidelity was considered a post-lude. The aim of this study is to acquaint the reader with this remarkable play, to point out its possible connection with the tragedy of Samson by the German playwright Hieronym Ziegler, and finally to present the hypothesis that it was not Helluon acts that served as interludes but the individual scenes of Trapped Infidelity. Workplace Institute of Czech Literature Contact Pavla Hartmanová, hartmanova@ucl.cas.cz ; Veronika Zemanová, zemanova@ucl.cas.cz, asep@ucl.cas.cz, Tel.: 222 828 135 Year of Publishing 2020
Number of the records: 1