Number of the records: 1  

Další vzdělávání dospělých v České republice – kdo se ho účastní a s jakými důsledky?

  1. 1.
    SYSNO ASEP0460739
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JČlánek ve WOS
    TitleDalší vzdělávání dospělých v České republice – kdo se ho účastní a s jakými důsledky?
    TitleAdult Education in the Czech Republic: Who Pursues It and What Are the Outcomes?
    Author(s) Simonová, N. (CZ)
    Hamplová, Dana (SOU-Z) RID, ORCID, SAI
    Source TitleSociologický časopis / Czech Sociological Review. - : Sociologický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0038-0288
    Roč. 52, č. 1 (2016), s. 3-25
    Number of pages23 s.
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordsadult education ; participation in education ; occupational prestige
    Subject RIVAO - Sociology, Demography
    R&D ProjectsGA14-15008S GA ČR - Czech Science Foundation (CSF)
    Institutional supportSOU-Z - RVO:68378025
    UT WOS000371846800001
    EID SCOPUS84960347391
    DOI10.13060/00380288.2016.52.1.240
    AnnotationČlánek se zabývá vzděláváním dospělých v České republice. Začíná popisem institucionálního kontextu vzdělávání dospělých s důrazem na tři charakteristiky: návratností vzdělání, úrovní vzdělanosti populace a institucemi, které vzdělání dospělým poskytují. Za použití dat LFS a AES, autorky ukazují, že se vzdělávají především lidé, kteří už vyššího vzdělání dosáhli. Co se týče návratnosti vzdělání, analýzy ukazují, že další vzdělávání nesnižuje pravděpodobnost sestupné mobility, ale zvyšuje šance na vzestupnou mobilitu. Rovněž se ukazuje, že zisk z dalšího vzdělání je silnější u žen.
    Description in EnglishThe article focuses on adult education in the Czech Republic. It begins by defining the institutional context of adult education in the country. Three institutional characteristics are of particular interest in this respect: returns to education, the current level of education of the adult population (and the related demand for adult education), and institutions offering adult education. Using the LFS and AES surveys, the authors find that it is primarily young and educated persons who pursue adult education. With respect to the returns to adult education, the results show that adult education does not protect against downward mobility but does increase the odds of upward mobility. The positive effect of adult education on upward mobility is more pronounced among women than men.
    WorkplaceInstitute of Sociology
    ContactEva Nechvátalová, eva.nechvatalova@soc.cas.cz, Tel.: 222 220 924 / linka 351
    Year of Publishing2017
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.