Number of the records: 1
Další vzdělávání dospělých v České republice – kdo se ho účastní a s jakými důsledky?
- 1.
SYSNO ASEP 0460739 Document Type J - Journal Article R&D Document Type Journal Article Subsidiary J Článek ve WOS Title Další vzdělávání dospělých v České republice – kdo se ho účastní a s jakými důsledky? Title Adult Education in the Czech Republic: Who Pursues It and What Are the Outcomes? Author(s) Simonová, N. (CZ)
Hamplová, Dana (SOU-Z) RID, ORCID, SAISource Title Sociologický časopis / Czech Sociological Review. - : Sociologický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0038-0288
Roč. 52, č. 1 (2016), s. 3-25Number of pages 23 s. Publication form Print - P Language cze - Czech Country CZ - Czech Republic Keywords adult education ; participation in education ; occupational prestige Subject RIV AO - Sociology, Demography R&D Projects GA14-15008S GA ČR - Czech Science Foundation (CSF) Institutional support SOU-Z - RVO:68378025 UT WOS 000371846800001 EID SCOPUS 84960347391 DOI 10.13060/00380288.2016.52.1.240 Annotation Článek se zabývá vzděláváním dospělých v České republice. Začíná popisem institucionálního kontextu vzdělávání dospělých s důrazem na tři charakteristiky: návratností vzdělání, úrovní vzdělanosti populace a institucemi, které vzdělání dospělým poskytují. Za použití dat LFS a AES, autorky ukazují, že se vzdělávají především lidé, kteří už vyššího vzdělání dosáhli. Co se týče návratnosti vzdělání, analýzy ukazují, že další vzdělávání nesnižuje pravděpodobnost sestupné mobility, ale zvyšuje šance na vzestupnou mobilitu. Rovněž se ukazuje, že zisk z dalšího vzdělání je silnější u žen. Description in English The article focuses on adult education in the Czech Republic. It begins by defining the institutional context of adult education in the country. Three institutional characteristics are of particular interest in this respect: returns to education, the current level of education of the adult population (and the related demand for adult education), and institutions offering adult education. Using the LFS and AES surveys, the authors find that it is primarily young and educated persons who pursue adult education. With respect to the returns to adult education, the results show that adult education does not protect against downward mobility but does increase the odds of upward mobility. The positive effect of adult education on upward mobility is more pronounced among women than men. Workplace Institute of Sociology Contact Eva Nechvátalová, eva.nechvatalova@soc.cas.cz, Tel.: 222 220 924 / linka 351 Year of Publishing 2017
Number of the records: 1