Number of the records: 1  

Vzdělávání dětí cizinců na pražských základních školách

  1. 1.
    SYSNO ASEP0389088
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JOstatní články
    TitleVzdělávání dětí cizinců na pražských základních školách
    TitleEducating Immigrant Children in Primary Schools in Prague
    Author(s) Vojtíšková, Kateřina (SOU-Z) RID, ORCID
    Source TitleNaše společnost - ISSN 1214-438X
    Roč. 10, č. 2 (2012), s. 10-19
    Number of pages10 s.
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordsinclusive education ; qualitative research ; acculturation strategies
    Subject RIVAO - Sociology, Demography
    Institutional supportSOU-Z - RVO:68378025
    AnnotationČlánek se zabývá školní praxí integrace dětí cizinců. Český vzdělávací systém postrádá systematické nástroje k docílení plné integrace a inkluze dětí cizinců. K analýze byly využity polostrukturované rozhovory uskutečněné v 11 pražských základních školách se zástupci z řad vedení školy a pedagogy, kteří se podílí prakticky na integraci dětí cizinců do výuky. Analýza sleduje rodinné strategie akulturace a přístupy k integraci žáků cizinců uplatňované na školách. Uzavírá diskusí imigrantského paradoxu, školně velmi úspěšnými minoritami, který je spojován především s vietnamskými žáky a studenty.
    Description in EnglishThe article examines the Czech educational praxis toward integration of immigrant children. Czech national educational policy still lacks specific measures which would systematically promote inclusive education and integration of immigrant children. The article aims to describe the experience of schools with integration of immigrant children at schools, and to identify the most important barriers that prevent full participation of immigrant children according to accounts of interviewees. The paper provides insight into diverse into the ways how schools deal with immigrant children, families´ acculturation strategies and inclusive educational policy. The author concludes with a discussion of “immigrant paradox”, highly achieving minorities (particularly Vietnamese).
    WorkplaceInstitute of Sociology
    ContactEva Nechvátalová, eva.nechvatalova@soc.cas.cz, Tel.: 222 220 924 / linka 351
    Year of Publishing2013
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.