Number of the records: 1
(Ne)zájem žáků o učitelskou profesi: mezinárodní srovnání
- 1.0585474 - NHÚ 2025 RIV CZ cze V - Research Report
Federičová, Miroslava
(Ne)zájem žáků o učitelskou profesi: mezinárodní srovnání.
[Pupils’ (dis)interest in the teaching profession: an international comparison.]
Praha: Národohospodářský ústav AV ČR, v. v. i., 2024. 25 s. Studie IDEA, 2/2024. ISBN 978-80-7344-709-0
Grant - others:AV ČR(CZ) StrategieAV21/22
Program: StrategieAV
Institutional support: RVO:67985998
Keywords : teachers * teaching aspirations * international comparison
OECD category: Applied Economics, Econometrics
https://idea.cerge-ei.cz/files/IDEA_Studie_02_2024_Ucitelske_ambice_0315.pdf
Mnoho evropských zemí včetně Česka se v současnosti potýká s nedostatkem učitelů, těch kvalitních obzvlášť. Jedním z řešení je podpora učitelských profesních aspirací už u mladých během jejich studia na základní a střední škole. Tato studie empiricky mapuje učitelské aspirace v evropských zemích mezi 15letými žáky na základě dat z mezinárodního šetření PISA.
Many European countries, including the Czech Republic, currently face a shortage of teachers, especially quality teachers. One possible solution to this would be to support aspiring teachers at a younger age, during their studies at primary and secondary school. This study provides an empirical overview of teaching aspirations among 15-year-old school pupils in European countries based on data from the international PISA survey.
Permanent Link: https://hdl.handle.net/11104/0353164
Number of the records: 1