Number of the records: 1  

Máme příliš mnoho vysokoškoláků? Co lze vyčíst z celoživotních mzdových profilů

  1. 1.
    SYSNO ASEP0578038
    Document TypeV - Research Report
    R&D Document TypeO - Ostatní
    TitleMáme příliš mnoho vysokoškoláků? Co lze vyčíst z celoživotních mzdových profilů
    TitleDo we have too many university graduates? What lifetime earnings profiles can tell us
    Author(s) Hrendash, Taras (NHU-C)
    Jurajda, Štěpán (NHU-C) RID
    Münich, Daniel (NHU-C) RID
    Doleželová, P. (CZ)
    Mrázek, P. (CZ)
    Issue dataPraha: Národohospodářský ústav AV ČR, v. v. i., 2023
    ISBN978-80-7344-695-6
    SeriesStudie IDEA
    Series number13/2023
    Number of pages27 s.
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordsuniversity education ; human capital ; Czech Republic
    Subject RIVAH - Economics
    OECD categoryApplied Economics, Econometrics
    R&D ProjectsLX22NPO5101 GA MŠMT - Ministry of Education, Youth and Sports (MEYS)
    Institutional supportNHU-C - Cooperatio-COOP
    AnnotationOd počátku nového století došlo v ČR k dynamickému růstu VŠ vzdělané pracovní síly. V ČR k tomu nejdříve přispěl vznik a rozvoj soukromých vysokých škol na konci 90. let a posléze výrazné otevírání veřejných vysokých škol po roce 2005. Podíl VŠ vzdělaných ve věkové skupině 30–34 let se tak během tří dekád více než zdvojnásobil. Nemáme už v Česku z ekonomického pohledu příliš mnoho vysokoškolsky vzdělaných? Odpověď na otázku je důležitá pro rozhodování, do jaké míry by měl stát finančně či jinak podporovat další růst počtu VŠ studentů a absolventů a nakolik by měl občany k počátečnímu a celoživotnímu VŠ studiu motivovat. Odpověď je důležitá i do debaty o potřebě posílení dnes velmi nízké úrovně a rozsahu finanční podpory VŠ studentů. V předkládané studii vytváříme popisné statistiky o mzdách a platech zaměstnanců, které jsou užitečným podkladem pro diskusi o této důležité otázce. Srovnáváme vývoj úrovně mezd a platů vysokoškoláků pro kohorty narozené v letech 1960, 1970, 1980 a 1990. Tyto kohorty se výrazně liší co do zastoupení vysokoškolsky vzdělaných. Zároveň pro tyto kohorty sledujeme vývoj mzdového (platového) poměru mezi absolventy vysokých a středních škol (VŠ/SŠ), tj. procentního rozdílu průměrných, resp. mediánových mezd (platů) středoškolsky a vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců.
    Description in EnglishSince the beginning of the 21st century, the Czech Republic has experienced dynamic growth in its university-educated workforce. This trend was initially driven by the foundation and growth of private universities in the Czech Republic in the late 1990s, followed from 2005 onwards by a substantial opening-up of public universities. The share of the population aged between 30 and 34 with higher education has more than doubled over the course of three decades. From an economic perspective, do we now have too many university graduates in the Czech Republic? The answer to this question is crucial when it comes to deciding the extent to which the state should – financially or otherwise – support future growth in the numbers of university students and graduates, and how much it should encourage citizens to pursue initial or lifelong university education. The answer is also an important factor in debates about the need to increase the currently low financial support available to university students. The study we present here provides descriptive statistics about employees’ wages and salaries, which serve as a useful basis for any discussion of this important question. We compare trends in university-educated employees’ wages and salaries for cohorts born in 1960, 1970, 1980 and 1990. The shares of university graduates in these cohorts differ substantially. Further, we observe trends in the earnings ratio for these cohorts between university- and secondary-educated employees, i.e., the percentage differences between the mean or median earnings of employees with higher education and those of employees with only secondary education.
    WorkplaceEconomics Institute - CERGE
    ContactTomáš Pavela, pavela@cerge-ei.cz, Tel.: 224 005 122
    Year of Publishing2024
    Electronic addresshttps://idea.cerge-ei.cz/files/IDEA_Studie_13_2023_Vysokoskolaci_1031B.pdf
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.