Number of the records: 1  

Teorie obrazu Romana Ingardena a význam abstraktního umění

  1. 1.
    SYSNO ASEP0575103
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JČlánek ve WOS
    TitleTeorie obrazu Romana Ingardena a význam abstraktního umění
    TitleBeyond the Image Roman Ingarden's Theory of the Image and the Meaning of Abstract Art
    Author(s) Murár, Tomáš (UDU-I) ORCID
    Number of authors1
    Source TitleFilosofický časopis. - : Filosofický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0015-1831
    Roč. 71, č. 2 (2023), s. 215-228
    Number of pages14 s.
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordsabstraction ; image ; phenomenology ; Robert Rauschen-berg ; Roman Ingarden
    Subject RIVAL - Art, Architecture, Cultural Heritage
    OECD categoryArts, Art history
    Method of publishingOpen access
    Institutional supportUDU-I - RVO:68378033
    UT WOS001000825800001
    EID SCOPUS85161047861
    DOI10.46854/fc.2023.2r.215
    AnnotationStudie interpretuje význam abstraktního umění s přihlédnutím k fenomenologickému výzkumu obrazu polským filosofem Romanem Ingardenem z roku 1958. Ingarden upozornil na způsob konstituce nezobrazujícího, „abstraktního“ obrazu v rámci své teorie zaměřené na nutnost obrácení se diváka od obrazu, přičemž abstraktní obraz Ingarden definoval blízce dekoraci, jež může být příčinou zániku obrazu ve smyslu nově se utvářející skutečnosti. Vzhledem k uměleckým dílům vznikajícím v době, kdy Ingarden svou studii psal, lze jeho koncepci rozpracovat a význam abstraktního obrazu předložit jako vedoucí diváka za obraz s účelem konstituce obrazového vědomí ve smyslu nového vnímání přítomné skutečnosti.
    Description in EnglishThe study interprets the meaning of abstract art, taking into consideration the phenomenological investigations of the Polish philosopher Roman Ingarden. In 1958, Ingarden drew attention to a specific method of the constitution of a non-representational, “abstract” image. In the framework of his theory, he focused on the necessity of the viewer turning away from the image while at the same time he defined the abstract image closely to that of decoration, which can be the cause of the image’s demise in the sense of a newly forming reality. Considering the works of art created at the time when Ingarden wrote his study, his concept can be elaborated and the meaning of the abstract image can be presented as leading the viewer beyond the image. The goal of this approach is the constitution of a consciousness of the image in the sense of a new perception of the present reality.
    WorkplaceInstitute of Art History
    ContactVeronika Jungmannová, jungmannova@udu.cas.cz, Tel.: 221 183 506 ; Markéta Kratochvílová, kratochvilova@udu.cas.cz, Tel.: 220 303 939
    Year of Publishing2024
    Electronic addresshttps://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:d954681d-357f-42d5-a501-ef4f2ea8c0d0
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.