Number of the records: 1
Teorie obrazu Romana Ingardena a význam abstraktního umění
- 1.
SYSNO ASEP 0575103 Document Type J - Journal Article R&D Document Type Journal Article Subsidiary J Článek ve WOS Title Teorie obrazu Romana Ingardena a význam abstraktního umění Title Beyond the Image Roman Ingarden's Theory of the Image and the Meaning of Abstract Art Author(s) Murár, Tomáš (UDU-I) ORCID Number of authors 1 Source Title Filosofický časopis. - : Filosofický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0015-1831
Roč. 71, č. 2 (2023), s. 215-228Number of pages 14 s. Publication form Print - P Language cze - Czech Country CZ - Czech Republic Keywords abstraction ; image ; phenomenology ; Robert Rauschen-berg ; Roman Ingarden Subject RIV AL - Art, Architecture, Cultural Heritage OECD category Arts, Art history Method of publishing Open access Institutional support UDU-I - RVO:68378033 UT WOS 001000825800001 EID SCOPUS 85161047861 DOI 10.46854/fc.2023.2r.215 Annotation Studie interpretuje význam abstraktního umění s přihlédnutím k fenomenologickému výzkumu obrazu polským filosofem Romanem Ingardenem z roku 1958. Ingarden upozornil na způsob konstituce nezobrazujícího, „abstraktního“ obrazu v rámci své teorie zaměřené na nutnost obrácení se diváka od obrazu, přičemž abstraktní obraz Ingarden definoval blízce dekoraci, jež může být příčinou zániku obrazu ve smyslu nově se utvářející skutečnosti. Vzhledem k uměleckým dílům vznikajícím v době, kdy Ingarden svou studii psal, lze jeho koncepci rozpracovat a význam abstraktního obrazu předložit jako vedoucí diváka za obraz s účelem konstituce obrazového vědomí ve smyslu nového vnímání přítomné skutečnosti. Description in English The study interprets the meaning of abstract art, taking into consideration the phenomenological investigations of the Polish philosopher Roman Ingarden. In 1958, Ingarden drew attention to a specific method of the constitution of a non-representational, “abstract” image. In the framework of his theory, he focused on the necessity of the viewer turning away from the image while at the same time he defined the abstract image closely to that of decoration, which can be the cause of the image’s demise in the sense of a newly forming reality. Considering the works of art created at the time when Ingarden wrote his study, his concept can be elaborated and the meaning of the abstract image can be presented as leading the viewer beyond the image. The goal of this approach is the constitution of a consciousness of the image in the sense of a new perception of the present reality. Workplace Institute of Art History Contact Veronika Jungmannová, jungmannova@udu.cas.cz, Tel.: 221 183 506 ; Markéta Kratochvílová, kratochvilova@udu.cas.cz, Tel.: 220 303 939 Year of Publishing 2024 Electronic address https://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:d954681d-357f-42d5-a501-ef4f2ea8c0d0
Number of the records: 1