Number of the records: 1  

K mimoběžné polemice M. Beneše a O. Dufka Kodifikujme deskriptivně

  1. 1.
    SYSNO ASEP0559163
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JOstatní články
    TitleK mimoběžné polemice M. Beneše a O. Dufka Kodifikujme deskriptivně
    TitleOn the divergent polemic Let’s codify language descriptively by M. Beneš and O. Dufek
    Author(s) Veselý, Luboš (UJC-A) SAI, ORCID
    Veselý, Vojtěch (UJC-A) SAI, ORCID
    Source TitleKorpus - gramatika - axiologie - ISSN 1804-137X
    Roč. 25, červen (2022), s. 52-71
    Number of pages20 s.
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordsvowel length ; verbal nouns ; morphology ; corpus linguistics ; Czech
    Subject RIVAI - Linguistics
    OECD categoryLinguistics
    Method of publishingLimited access
    Institutional supportUJC-A - RVO:68378092
    AnnotationText je reakcí na článek Martina Beneše a Ondřeje Dufka Kodifikujme deskriptivně – a pěstujme tím jazykovědu! Reakce na článek Luboše a Vojtěcha Veselých, který byl zformulován jako polemika s příspěvkem Nekodifikujme, raději popisujme a vysvětlujme normu a úzus. Pěstujme jazykovědu, nepěstěme jazyk. V první části příspěvku se autoři kriticky vyjadřují ke způsobu argumentace i k jednotlivým tvrzením M. Beneše a O. Dufka. V druhé části příspěvku je prezentována analýza dvou případů neshody mezi územ a stávající kodifikací, jde v ní o 1) pravopis substantiva výjimka (podoba vyjímka je kodifikací hodnocena jako chybná), 2) souvětí typu Byl jsem dítě, kterého když se učitel na něco zeptal, odpovídalo váhavě. Smyslem druhé části příspěvku je jednak ukázat, že k preskriptivnímu kodifikování skutečně dochází, jednak nabídnout pokus o vysvětlení uvedených jevů (v prvním případě z perspektivy slovotvorné, sémantické a fonetické, v druhém případě z perspektivy syntakticko-sémantické). Autoři se domnívají, že deskriptivní přístup (namísto přístupu preskriptivního) by lingvisté měli volit zejména u těch jazykových jevů, jejichž analýza a explanace jsou obtížné, pravopis slova výjimka a otázka syntaktického zapojení relativa který ve výše uvedeném souvětí jsou příkladem takových jevů.
    Description in EnglishThe paper responds to the paper Let’s codify language descriptively – and by doing that, let’s practice linguistics! A response to paper by Luboš and Vojtěch Veselý by Martin Beneš and Ondřej Dufek, which was formulated as a polemic with the paper Let’s not codify language, let’s describe and explain its norms and usage instead: let’s practice linguistics instead of refining language. In the first part of the paper, the authors comment critically on the line of reasoning as well as on individual claims of M. Beneš and O. Dufek. Second part of the paper presents analyzes of two cases of a mismatch between the language use and the present codification, namely: 1) spelling of the noun výjimka (the form vyjímka is considered incorrect by the codification), 2) sentences of the type Byl jsem dítě, kterého když se učitel na něco zeptal, odpovídalo váhavě ‘I was a child who answered hesitantly when asked by a teacher’. The aim of the second part of the paper is 1) to show that codifying language norms in a prescriptive way actually happens, 2) to provide an attempt to elucidate both phenomena (from word-formation, semantic and phonetic perspectives in the former case, and from semantico-syntactic perspective in the latter case). The authors suggest that a descriptive approach (instead of a prescriptive one) should be opted for especially with such language phenomena which are difficult to analyze and explain, spelling of the noun výjimka and the question of the syntactic engagement of the pronoun který in the aforementioned sentence are two examples of such phenomena.
    WorkplaceThe Czech Language Institute
    ContactYvona Tesařová, tesarova@ujc.cas.cz, Tel.: 225 391 406 ; Marie Chybová, m.chybova@ujc.cas.cz, Tel.: 532 290 515 ; Helena Svobodová, knihovna.dial.brno@ujc.cas.cz, Tel.: 532 290 266
    Year of Publishing2023
    Electronic addresshttps://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1046822
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.