Number of the records: 1  

Interpretace narativní fikce: kolik světů je zapotřebí?

  1. 1.
    0531738 - FLÚ 2021 RIV CZ cze J - Journal Article
    Koťátko, Petr
    Interpretace narativní fikce: kolik světů je zapotřebí?
    [Interpreting Narrative Fiction: How Many Worlds Do We Need?]
    Svět literatury. Roč. 30, č. 61 (2020), s. 33-48. ISSN 0862-8440. E-ISSN 2336-6729
    Institutional support: RVO:67985955
    Keywords : narrative fiction * fictional world * possible world * fictional reference * metafiction
    OECD category: Philosophy, History and Philosophy of science and technology
    Method of publishing: Open access
    Result website:
    https://doi.org/10.14712/23366729.2020.1.3
    DOI: https://doi.org/10.14712/23366729.2020.1.3

    Autor pokračuje v obhajobě teze, že narativní fikční texty zaměřují naše myšlení a představivost k reálnému světu: literární funkce textu od nás vyžadují, abychom přijali (v modu jako by), jistý stav tohoto světa jako aktuální. V interpretaci fikčního textu tedy nepromítáme kontrafaktické scénáře do jiného světa vytvořeného pro tento účel: namísto toho je situujeme do reálného světa tím, že je přijímáme (v modu jako by) jako fakty tohoto světa. Tento postoj je neslučitelný s teorií fikčních světů, ale připouští aplikaci aparátu možných světů – za předpokladu, že přijmeme Kripkeho interpretaci možných světů jako „možných stavů či možných historií světa.“ Autor vstupuje do diskuse s názory, které na toto téma nedávno publikovala významná teoretička fikce Stacie Friend, a reaguje na protipříklad, který má ukázat, že identifikace světa fikčního příběhu s reálným světem může být zablokována explicitní metafikční proklamací.

    The author continues in defending the view that the texts of narrative fiction direct our thought and imagination to the real world of our life: the storyworld is the state of the real world we are supposed to accept (in the as if mode) as actual. He argues that in interpreting fiction we do not project counterfactual scenarios or states of affairs into another world, construed for this purpose: instead, we project them into the real world via accepting them (in the as if mode) as facts of this world. This view is incompatible with the fictional worlds theory but admits the application of the apparatus of the possible worlds theory (provided that we accept Saul Kripke’s interpretation of possible worlds as “total ways the world might have been”). The author confronts his position with the views recently presented by Stacie Friend and replies to a new counter-example designed to show that the identification of a storyworld with the real world can be blocked by an explicit metafictional pronouncement.

    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0310359

     
    FileDownloadSizeCommentaryVersionAccess
    2020_J_0531738.pdf3753.6 KBPublisher’s postprintopen-access
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.