Number of the records: 1
Role kognitivních schopností ve výběrovém párování: partnerské preference mladých lidí
- 1.0505292 - SOÚ 2020 RIV CZ cze J - Journal Article
Šetinová, M. - Klímová Chaloupková, Jana
Role kognitivních schopností ve výběrovém párování: partnerské preference mladých lidí.
[The Role of Cognitive abilities in assortative Mating: partner preferences of Young adults.]
Sociologický časopis / Czech Sociological Review. Roč. 55, č. 2 (2019), s. 161-187. ISSN 0038-0288. E-ISSN 0038-0288
R&D Projects: GA ČR(CZ) GA17-12099S
Institutional support: RVO:68378025
Keywords : partner preferences * cognitive abilities * education
OECD category: Sociology
Impact factor: 0.412, year: 2019
Method of publishing: Open access
http://sreview.soc.cas.cz/cs/issue/200-sociologicky-casopis-czech-sociological-review-2-2019/3902
V tomto textu se zaměřujeme na vztah mezi kognitivními schopnostmi mladých lidí a jejich partnerskými preferencemi. Využíváme datový soubor Preference NSZ 2017, který zahrnuje partnerské preference a výsledky Národních srovnávacích zkoušek českých maturantů. S použitím logistické regrese naše analýzy potvrzují tendenci k homofilii na základě kognitivních schopností a vysokoškolského vzdělání. Mladí lidé s nadprůměrnými kognitivními schopnostmi dávají vyšší důraz na shodu v politických názorech, je pro ně ale méně důležitá partnerova schopnost péče o domácnost a jeho finanční zabezpečení. Výsledky dále ukazují, že partnerské preference se liší v závislosti vzdělanostnímu kapitálu původní rodiny a preferovaném rodinném uspořádání. Dokládají rovněž významné rozdíly v partnerských preferencích mužů a žen, které odrážejí představy o tradičním rozdělení rolí. Ženy upřednostňují charakteristiky související se statusem a muži zase připisují vyšší důležitost vzhledu.
This article focuses on the relationship between young adults’ cognitive abilities and individual partner preferences. We worked with the Preference NSZ 2017 data set, which contains data on partner preferences and the results of the National Comparative Secondary School Exams of Czech high school graduates, and our analyses, using logistic regression, confirmed a tendency towards homophily on the level of cognitive abilities and university education. Young people with above average results place more importance on agreement in political opinions, but do not regard the partner’s homemaking abilities or financial situation as too important. The results further show that partner preferences differ according to the education capital of the background family and according to preferred partnership arrangement. We also find significant differences in the partner preferences of men and women that reflect ideas about traditional gender roles. Women favour characteristics that relate to status, and men assign more importance to physical looks.
Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0296759
File Download Size Commentary Version Access J_Setinová_Klimova Chaloupkova_CSR_Role kognitivnich schopnosti.pdf 0 595.5 KB Publisher’s postprint open-access
Number of the records: 1