- Distance, iluze, prokletí zisku: problémy (nejen) novohistorické symb…
Number of the records: 1  

Distance, iluze, prokletí zisku: problémy (nejen) novohistorické symbolické ekonomie

  1. 1.
    SYSNO ASEP0484278
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JOstatní články
    TitleDistance, iluze, prokletí zisku: problémy (nejen) novohistorické symbolické ekonomie
    TitleDistance, Illusion, The Curse of Gain: Problems of (not only) The New Historical Symbolic Economy
    Author(s) Müller, Richard (UCL-M) RID, SAI, ORCID
    Source TitleSvět literatury. - : Univerzita Karlova v Praze - ISSN 0862-8440
    Roč. 27, č. 56 (2017), s. 22-54
    Number of pages33 s.
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordssymbolic economy ; general economy ; New Historicism ; Stephen Greenblatt ; Georges Bataille ; Pierre Bourdieu ; self-reflectivity
    Subject RIVAJ - Letters, Mass-media, Audiovision
    OECD categorySpecific literatures
    R&D ProjectsGA16-11101S GA ČR - Czech Science Foundation (CSF)
    Institutional supportUCL-M - RVO:68378068
    AnnotationStudie se věnuje třem rozdílným koncepcím symbolické, resp. obecné ekonomie, které se uplatňují v literárněvědném novém historismu (Stephen Greenblatt), v sociologické teorii kapitálu (Pierre Bourdieu) a ve filosofické antropologii (Georges Bataille). Ukazuje různé způsoby, kterými tyto tři koncepce interpretují „objev“ ekonomiky daru v archaických společnostech Marcela Mausse, a jaké z toho vyplývají důsledky pro nasměrování jejich kritického pohledu na novověké kapitalistické společnosti. Nový historismus, jak článek dokládá, vytváří v rámci své historické epistemologie sebereflexivní strategii a s její pomocí se včleňuje do tradice kulturní kritiky, která se rodila v kontextu „dobývání“ Nového světa, kdy poprvé vzniká koncept kulturní diference. Z hlediska literárněvědného i historického je přitom podstatné přimykání se novohistorického přístupu k rétorické tradici, především té renesanční.
    Description in EnglishIn this article, the question of the specific logic underlying the New Historical conception of the relation between text and context leads, first, to the exploration of the extent to which Stephen Greenblatt builds his analysis of the English Renaissance theatre on Pierre Bourdieu’s sociological conception of general economy of practices and symbolic goods. It is shown, secondly, how the New Historical latent conception of symbolic economy is built on the precondition of heteronomy of different social and cultural fields in the early modern period. Also, it is pointed out how New Historicism develops a self-reflective strategy within its historical epistemology by incorporating itself into the tradition of cultural critique born in the context of the “conquest” of the New World whereby a category of cultural difference was generated. Thirdly, both conceptions of symbolic economy (Bourdieu’s and Greenblatt’s) are compared to the project of Georges Bataille of “accursed share”, developed in the 1930’s and 1940’s, and his outline of a peculiar logic of general economy, which negates the very foundations of economic thinking. It is explained how all three conceptions are based on Marcel Mauss’s “discovery” of the economy of gift in archaic societies (later critiques of Mauss’s interpretation of the ethnographic material are taken into account). Bataille’s perspective of general economy is followed, where various historical societies face the problem of surplus and where the consumption of excessive resources acquires different forms of creativity in art, and destructivity in war and sacrifice. Bataille’s “delirant vision” (Goux) is taken as providing a possible critical angle on the limits of the “symbolic economies” of New Historicism and Bourdieu’s sociology not only as their analytical tools, but also as part of their own foundations as scholarly projects. Finally, the New Historical relation to the rhetorical tradition is understood as a moment whereby the limits of its symbolic economy (its subordination to the logic of capital accumulation) might be paradoxically transcended.
    WorkplaceInstitute of Czech Literature
    ContactPavla Hartmanová, hartmanova@ucl.cas.cz ; Veronika Zemanová, zemanova@ucl.cas.cz, asep@ucl.cas.cz, Tel.: 222 828 135
    Year of Publishing2018
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.