Number of the records: 1  

Stylistika mluvené a psané češtiny

  1. 1.
    SYSNO ASEP0471025
    Document TypeB - Monograph
    R&D Document TypeMonograph
    TitleStylistika mluvené a psané češtiny
    TitleThe Stylistics of Spoken and Written Czech
    Author(s) Hoffmannová, Jana (UJC-A) ORCID
    Homoláč, Jiří (UJC-A) ORCID
    Chvalovská, Eliška (UJC-A)
    Jílková, Lucie (UJC-A) ORCID
    Kaderka, Petr (UJC-A) RID, ORCID
    Mareš, Petr (UJC-A)
    Mrázková, Kamila (UJC-A) ORCID
    Issue dataPraha: Academia, 2016
    ISBN978-80-200-2566-1
    SeriesLingvistika
    Number of pages510 s.
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordsstylistics ; style ; spoken Czech ; written Czech ; contemporary communication ; communicative spheres ; situations ; goals ; roles ; norms ; genres
    Subject RIVAI - Linguistics
    R&D ProjectsGAP406/12/1829 GA ČR - Czech Science Foundation (CSF)
    Institutional supportUJC-A - RVO:68378092
    AnnotationMonografie navazuje na tradice pražské funkční stylistiky a snaží se dosavadní výzkumy stylové variantnosti českých textů doplnit a obohatit. Vychází z textů, které do komunikačního procesu vstoupily v posledních letech; respektuje kontinuitu stylového vývoje a současně poukazuje na některé vývojové tendence. Stylistické dění spojuje s výraznými komunikačními sférami (sféra komunikace běžné, institucionální, odborné, učební, mediální, reklamní a literární). Za určující pro styl textů v uvedených sférách považuje konstelaci těchto faktorů: funkce, typ kontaktu účastníků komunikace, interakčnost, dialogičnost, symetrická / asymetrická povaha komunikace, připravenost/nepřipravenost a mluvenost/psanost. Publikace je určena lingvistům, studentům jazykovědných oborů, profesionálním uživatelům češtiny (učitelé, překladatelé, redaktoři) či specializovaným zájemcům (žurnalisté, reklamní textaři); bohatý a diferencovaný výběr analyzovaných ukázek různých žánrů by mohl zaujmout i širší okruh čtenářů.
    Description in EnglishThis book intentionally continues in the long tradition of Czech (and Slovak) research on stylistics. It is not meant to be a substitute for existing syntheses, or a purely theoretical essay, or even a practical manual for the general public. Our aim is to enrich the previous research on the style of Czech texts with several new perspectives, thus contributing to deeper and more distinct knowledge of the forms of contemporary verbal communication. Our analytical point of departure thus consists primarily of texts from the past two decades, in particular those circulated very recently.
    We use the differentiation between various communicative spheres as the basis for the classification from which we derive our descriptions of style. The following spheres are the object of the interpretation and analysis: (1) the sphere of everyday communication (spoken, “classic” written, electronic); (2) expert communication, with an emphasis on scholarly communication; (3) the sphere of media texts spread through the so-called mass media – written, web, audio and audiovisual; (4) advertising communication; (5) administrative communication; (6) the sphere of school communication; (7) artistic communication.
    WorkplaceThe Czech Language Institute
    ContactYvona Tesařová, tesarova@ujc.cas.cz, Tel.: 225 391 406 ; Marie Chybová, m.chybova@ujc.cas.cz, Tel.: 532 290 515 ; Helena Svobodová, knihovna.dial.brno@ujc.cas.cz, Tel.: 532 290 266
    Year of Publishing2017
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.