Ke zpracování názvů rostlin v Akademickém slovníku současné češtiny
1.
SYSNO ASEP
0465306
Document Type
J - Journal Article
R&D Document Type
Journal Article
Subsidiary J
Ostatní články
Title
Ke zpracování názvů rostlin v Akademickém slovníku současné češtiny
Title
On the treatment of the names of plants in the Academic Dictionary of Contemporary Czech
Author(s)
Nová, Jana (UJC-A) Pernicová, Helena (UJC-A)
Source Title
Naše řeč. - : Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
- ISSN 0027-8203
Roč. 99, č. 4 (2016), s. 207-212
Number of pages
6 s.
Publication form
Print - P
Language
cze - Czech
Country
CZ - Czech Republic
Keywords
monolingual dictionary ; lexicography ; botany ; genus ; species ; genus proximum ; polysemy ; family
Subject RIV
AI - Linguistics
R&D Projects
DF13P01OVV011 GA MK - Ministry of Culture (MK)
Annotation
Názvy rostlin jsou představeny jako příklad způsobu, jímž jsou v Akademickém slovníku současné češtiny (ASSČ) zpracována terminologická hesla. K obecným principům patří přesnost a srozumitelnost výkladu; specifická pravidla se uplatňují při výběru opěrného slova a parafrázi botanických termínů potřebných pro popis rostliny. Zpracování názvů rodů a druhů rostlin se liší umístěním botanického jména v hesle. Představujeme také zpracování polysémních lexémů z této sémantické skupiny a názvů rostlinných čeledí. Obecné principy jsou ilustrovány pomocí příkladů zpracovaných hesel.
Description in English
The names of plants are presented as an example of the way in which terminological items are treated in the Academic Dictionary of Contemporary Czech (ASSČ). The general principles applied are accuracy and comprehensibility of explanation, while specific rules include the proper choice of the genus proximum and the paraphrasis of botanical terms necessary for the description of the plant. The treatment of the genus and the treatment of the species differ in the position of the botanical name in the entry. We also discuss the treatment of polysemic lexemes of this semantic group, as well as the treatment of plant families. The principles are illustrated using examples of completed entries.