Number of the records: 1  

Využití oscilujících vodních paprsků při odstraňování povrchových vrstev degradovaného betonu in situ

  1. 1.
    0377561 - ÚGN 2013 RIV CZ cze, eng J - Journal Article
    Sitek, Libor - Foldyna, Josef - Klich, Jiří - Bodnárová, L. - Wolf, I.
    Využití oscilujících vodních paprsků při odstraňování povrchových vrstev degradovaného betonu in situ.
    [Application of oscilating waterjets to in situ removing and decomposed surface layers of concrete.]
    Tunel. Roč. 21, č. 2 (2012), s. 16-26. ISSN 1211-0728
    R&D Projects: GA MŠMT ED2.1.00/03.0082; GA ČR GAP104/12/1988; GA MPO FR-TI3/733
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z30860518
    Keywords : oscilating waterjets * decomposed surface layers * concrete
    Subject RIV: JQ - Machines ; Tools
    http://www.ita-aites.cz/files/tunel/komplet/tunel_2_12.pdf

    Působení agresivního prostředí, užívání konstrukce v průběhu času a zatížení konstrukce provozem mohou vést k jejímu poškození. Dopravní stavby (silnice, tunely, mosty) patří k vysoce exponovaným betonovým konstrukcím (cyklickým zatěžováním, klimatickými podmínkami, užíváním chemických rozmrazovacích látek, působením požárů apod.).Již porušené konstrukce je většinou nutné v co nejkratší době uvést zpět do provozuschopného stavu. Při sanacích betonových konstrukcí je třeba na základě odborného posouzení a návrhu odstranit porušenou vrstvu betonu a provést náhradu porušených částí konstrukce.Odstranění poškozených vrstev tudíž představuje důležitou etapu při sanaci a údržbě betonových staveb.Vedle dnes již tradičních metod,jako jsou odřezávání, rozrušování pneumatickým kladivem, suché a mokré otryskávání, čištění plamenem a frézování, se k takovému účelu stále častěji používají technologie na bázi vysokorychlostních vodních paprsků. U nás je použití vodních paprsků pro tyto účely doporučeno, v některých zemích (např. v Německu) je vzhledem k unikátním vlastnostem paprsků dokonce vyžadováno.

    The effects of aggressive environment, the use of the structure during the course of time and the loads induced by the operation can lead to damages. Transport structures (roads, tunnels, bridges) belong among highly exposed concrete structures (through cyclic loading, climatic conditions, application of thawing chemicals, actions of fires etc.). The already damaged structures have to be returned to an operational condition in the shortest possible time.The rehabilitation of concretestructures requires a defective concrete layer is removed on the basis of an expert assessment and design and the defective parts of the structure are replaced. The removal of defective layers therefore represents an important stage during the course of the rehabilitation and maintenance of concrete structures. Apart from traditional methods, such as cutting off, breaking by jack hammers, dry or wet sand blasting, flame cleaning and milling, ever more technologies used to this purpose are based on high-velocity waterjets. In our country the use of waterjets is recommended, whilst in some countries (e.g. Germany) it is, owing to the unique properties of waterjets,even required.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0209684

     
    FileDownloadSizeCommentaryVersionAccess
    Sitek_Tunel2_2012.pdf41.1 MBAuthor´s preprintopen-access
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.