Number of the records: 1  

Mobbing ve vysokoškolském prostředí: zkušenosti ze zahraničního výzkumu

  1. 1.
    SYSNO ASEP0366228
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JČlánek ve WOS
    TitleMobbing ve vysokoškolském prostředí: zkušenosti ze zahraničního výzkumu
    TitleMobbing in higher education: An overview of international research
    Author(s) Zábrodská, Kateřina (PSU-E) RID, ORCID, SAI
    Source TitleČeskoslovenská psychologie. - : Psychologický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0009-062X
    Roč. 55, č. 4 (2011), s. 332-344
    Number of pages13 s.
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordsmobbing ; higher education ; research review
    Subject RIVAN - Psychology
    R&D ProjectsGPP407/10/P146 GA ČR - Czech Science Foundation (CSF)
    CEZAV0Z70250504 - PSU-E (2005-2011)
    UT WOS000295756300004
    AnnotationMobbing označuje opakované agresivní chování na pracovišti zaměřené na jednu nebo více osob, které shledávají obtížným se tomuto jednání bránit. Výzkum v průběhu posledních dvou desetiletí ukázal, že mobbing představuje relativně rozšířenou, byť zpravidla skrytou součást pracovních vztahů v soukromých i státních organizacích. Článek se zaměřuje na specifickou problematiku mobbingu ve vysokoškolském prostředí, pro které jsou typické subtilní a nepřímé formy hostilního jednání, které nicméně mají devastující dopad jak na jedince, tak na fungování celé vzdělávací instituce. Autorka se na základě zahraničních výzkumů zabývá incidencí, formami, příčinami a důsledky mobbingu v prostředí vysokých škol. Jejím cílem je popsat zejména sociální a organizační faktory vzniku mobbingu, jako jsou intenzifikace práce, nejistota na pracovním trhu, komodifikace vzdělávání, ad. V závěru diskutuje formy intervence vhodné pro sektor terciárního vzdělávání a předkládá doporučení pro budoucí výzkum.
    Description in EnglishMobbing refers to a repeated aggressive behavior directed at one or more individuals who have difficulties to defend themselves. Over the last two decades, researchers have shown that mobbing represents a relatively widespread, yet mostly hidden aspect of workplace relations. The focus of this paper is on mobbing in higher education. Mobbing in higher education is characterized by relatively subtle and indirect forms of hostile behavior which, nevertheless, have devastating impact on the target as well as on the educational institution. Based on the overview of current international research, the author discusses the incidence, forms, causes, and consequences of mobbing in higher education. The paper further draws attention to social and organizational causes of mobbing, such as the intensification of workload or commoditization of education. Finally, the author identifies forms of intervention suitable for higher education and offers recommendations for future research.
    WorkplaceInstitute of Psychology
    ContactŠtěpánka Halamová, Halamova@praha.psu.cas.cz, Tel.: 222 222 096
    Year of Publishing2012
    Electronic addresshttp://web.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=33c14ac5-c300-43cb-8760-cf3e2c6962a9%40sessionmgr14&vid=20&hid=25
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.