Number of the records: 1  

Seizmická experimentální měření v blízké zóně na tunelech IV. železničního koridoru

  1. 1.
    SYSNO ASEP0365925
    Document TypeC - Proceedings Paper (int. conf.)
    R&D Document TypeConference Paper
    TitleSeizmická experimentální měření v blízké zóně na tunelech IV. železničního koridoru
    TitleSeismological eexperimental measurement on tunnels on the National Railway Corridor IV in near zone
    Author(s) Stolárik, Martin (UGN-S)
    Kaláb, Zdeněk (UGN-S) RID
    Number of authors2
    Source TitleProceedings of the International Conference on Dynamics of Civil Engineering and Transport Structures and Wind Engineering /5./. - Žilina : Žilinská univerzita v Žiline, 2011 - ISBN 978-80-554-0354-0
    Pagess. 67-70
    Number of pages4 s.
    ActionDynamika stavebných a dopravných konštrukcií a veterné inžinierstvo DYN-WIND´2011
    Event date30.05.2011-02.06.2011
    VEvent locationJasná pod Chopkom
    CountrySK - Slovakia
    Event typeEUR
    Languagecze - Czech
    CountrySK - Slovakia
    Keywordsseismological measurement ; near zone ; blasting operation
    Subject RIVDC - Siesmology, Volcanology, Earth Structure
    R&D ProjectsGA105/09/1415 GA ČR - Czech Science Foundation (CSF)
    CEZAV0Z30860518 - UGN-S (2005-2011)
    AnnotationV průběhu modernizace úseku trati Votice-Benešov u Prahy ležícím na budovaném IV. železničního koridoru, jehož součástí je také výstavba čtyř ražených tunelů, bylo provedeno Ústavem geoniky, AVČR v.v.i. několik unikátních experimentálních seizmických měření odezvy trhací práce. Senzory měřících aparatur byly umístěny v malých vzdálenostech od zdroje kmitání (v tzv. blízké zóně) na počvě tunelu. V našem případě byl nejbližší senzor umístěn jen 6,5 m od zdroje. V příspěvku budou představeny výsledky těchto experimentálních měření, které byly realizovány jako součást rozsáhlejšího výzkumu odezvy trhacích prací v blízké zóně na mělce vedených tunelech.
    Description in EnglishStaff of Institute of Geonics of the Academy of Sciences of the Czech Republic realised several unique experimental measurements of seismic response of blasting operation. These blasts were performed during driving of tunnels in frame of modernization of the Votice-Benešov u Prahy rail track on the National Railway Corridor IV. Seismological experiments were concentrated on vibration effect in near zone, i.e. first tens of meters. All sensors were placed on bottom of tunnel. The nearest sensor was located in distance 6.5 m from source of vibrations. This paper presents selected results of experimental measurements and their interpretation, especially relation between distances and maximum of velocity amplitudes.
    WorkplaceInstitute of Geonics
    ContactLucie Gurková, lucie.gurkova@ugn.cas.cz, Tel.: 596 979 354
    Year of Publishing2012
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.