Number of the records: 1  

OsovOsová difrakce na kruhové apertuře pro sbíhavou kulovou vlnu

  1. 1.
    SYSNO ASEP0356055
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JOstatní články
    TitleOsovOsová difrakce na kruhové apertuře pro sbíhavou kulovou vlnu
    TitleOn-axis diffraction at the circular aperture for a convergent spherical wave
    Author(s) Hradil, Milan (URE-Y)
    Miler, Miroslav (URE-Y)
    Number of authors2
    Source TitleJemná mechanika a optika. - : Fyzikální ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0447-6441
    Roč. 55, 11-12 (2010), s. 300-306
    Number of pages7 s.
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordswave propagation ; diffraction ; optical focusing
    Subject RIVJA - Electronics ; Optoelectronics, Electrical Engineering
    CEZAV0Z20670512 - URE-Y (2005-2011)
    AnnotationČlánek se zabývá difrakcí na kruhové apertuře. Pozornost je věnována difrakčnímu obrazci na podélné ose, což je důležité pro rozlišovací schopnost hloubkového záznamu informace. Pro nízká Fresnelova čísla vzniká posunutí fokusované intenzity vzhledem k umístění geometrického ohniska a nulové maximum je velmi široké. Pro vysoká čísla, která platí pro obyčejné optické přístroje, je posunutí zanedbatelné a nulové maximum je relativně úzké.
    Description in EnglishThe article is devoted to diffraction at a circular aperture. Attention is given to the diffraction pattern on the longitudinal axisr which is important for resolution ability of the depth recording of information. For low Fresnel numbersr the displacement of focused intensity arises compared to the location of the geometrie focusr and the zero maximum is very broad. For high numbersr which take place for usual optical instrumentsr the displacement is negligible and the zero maximum is relatively narrow.
    WorkplaceInstitute of Radio Engineering and Electronics
    ContactPetr Vacek, vacek@ufe.cz, Tel.: 266 773 413, 266 773 438, 266 773 488
    Year of Publishing2011
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.