Number of the records: 1  

Víceúčelový experimentální přímovodný stojan k měření aerodynamických a aeroelastických charakteristik úsekových modelů mostů

  1. 1.
    0353478 - ÚTAM 2011 RIV CZ cze L - Prototype, f. module
    Pospíšil, Stanislav - Černý, Miloš - Král, Radomil
    Víceúčelový experimentální přímovodný stojan k měření aerodynamických a aeroelastických charakteristik úsekových modelů mostů.
    [Multipurpose experimental linkage rig for measurement of aerodynamic aeroelastic characteristics of section models of bridges.]
    Internal code: 2010-fvDYN-01 ; 2010
    Technical parameters: rychlost větru-1-30m/s, amplitudy kmitu: u=20cm, rot=60deg
    Economic parameters: výrobní cena: 450tis
    R&D Projects: GA ČR(CZ) GA103/09/0094
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z20710524
    Keywords : experimental rig * wind tunnel * slender girders * bridges * footbridges
    Subject RIV: JN - Civil Engineering

    Experimentální stojan ke stanovení aeroelastických vlastností nosníků při vynuceném či samobuzeném kmitání. Je využíván jak v oblasti základního výzkumu při sledování vzniku nestabilního kmitání, tak i v praktických aplikacích při hodnocení aerodynamiky a aeroelasticity mostů a lávek. Originální konstrukce umožňuje měření sil a tlaků na kmitajícím úsekovém modelu i při vysokých amplitudách odezvy, což zařízení odlišuje od standardních pružinových závěsných systémů. Výsledky experimentů umožňují zpětně měnit parametry konstrukce a upravovat geometrický i statický návrh v krátkém časovém intervalu bez nutnosti výměn závěsných částí.

    Experimental rig for determination of aeroelastic characteristics of prismatic beams under forced or self-excited oscillation. It is used for basic research in the field of unstable oscillation onset and also in applied cases during the evaluation of the aerodynamics and aeroelasticity of bridges and footbridges. Original design allows pressure and forces measurement at the sectional models also during large response amplitudes, which creates substantial difference to the "parallel spring-supported” systems approach. It has been used for the design of two bridges. The results make possible to interfere in parameters as well as in the basic structure of theoretical models without long time exchange of supporting parts.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0192722

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.