GA403/08/0109 GA ČR - Czech Science Foundation (CSF)
CEZ
AV0Z70280505 - SOU-Z (2005-2011)
UT WOS
000276288700002
Annotation
Studie srovnává možné dopady modelu přijímacího řízení na vysoké školy založeného na znalostech s alternativou postavenou na obecných studijních předpokladech (OSP). U přijímacího řízení podle OSP (při dodržení předpokladů modelu) by měl uchazeč s vysokoškolsky vzdělaným otcem o čtvrtinu větší relativní šanci se dostat na vysokou školu než uchazeč s otcem bez vysokoškolského vzdělání, ve srovnání s více než třetinovým rozdílem při modelu založeném na znalostech.
Description in English
The study evaluates potential impact of alternative models of university entrance exams – model based on field-specific knowledge and model relying on common aptitude tests. Our simulations show that under the common aptitude regime, the relative chances of an applicant with university educated father are only one-fourth higher than the relative chances of a student with less educated father, as compared to over one-third difference in case of regime emphasizing field-specific knowledge.
Workplace
Institute of Sociology
Contact
Eva Nechvátalová, eva.nechvatalova@soc.cas.cz, Tel.: 222 220 924 / linka 351
Year of Publishing
2011
Number of the records: 1
This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about
how we use cookies.