Number of the records: 1  

Analýza některých současných teorií celoživotního vývoje

  1. 1.
    SYSNO ASEP0333846
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JOstatní články
    TitleAnalýza některých současných teorií celoživotního vývoje
    TitleThe analysis of some contemporary lifespan development theories
    Author(s) Millová, Katarína (PSU-E) RID, ORCID, SAI
    Source TitleE-psychologie. - : Českomoravská psychologická společnost - ISSN 1802-8853
    Roč. 3, č. 4 (2009), s. 45-54
    Number of pages10 s.
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordslifespan development ; theories ; developmental science
    Subject RIVAN - Psychology
    CEZAV0Z70250504 - PSU-E (2005-2011)
    AnnotationStudie předkládá analýzu některých současných teorií celoživotního vývoje. Soustředí se zejména na analýzu čtyř oblastí. Srovnává typ teoretického přístupu (např. psychologický vs. sociologický vs. systémový), úrovně zpracování vývoje (např. mikroskopická vs. makroskopická), klíčové charakteristiky vývoje a principy vývoje, ze kterých teorie vychází. Navzdory mnohým odlišnostem se objevují některé společné charakteristiky, například vliv tranzic, normativní a nenormativní události. Kromě toho můžeme vysledovat i vzájemné ovlivňování teorií. Například vliv teorie životní dráhy na bioekologickou teorii nebo vliv lifespanové teorie vývoje na lifespanovou teorii kontroly.
    Description in EnglishThe study brings the analysis of some contemporary lifespan development theories. The focus is especially on the analysis of four areas. The study compares type of the theoretical approach (e.g. psychological vs. sociological vs. system), level of the development elaboration (e.g. microlevel vs. macrolevel), key characteristics of the development and developmental principles. In spite of many differences, there are some common characteristics (e.g. influence of the transitions, normative and nonnormative events). Besides that we can trace up also reciprocal influence of the theories. For example, the bioecological theory is influenced by the life-course theory and the lifespan theory of control is widely influenced by the life-span developmental theory.
    WorkplaceInstitute of Psychology
    ContactŠtěpánka Halamová, Halamova@praha.psu.cas.cz, Tel.: 222 222 096
    Year of Publishing2010
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.