Number of the records: 1  

Poznámky k sémantickému okruhu ´prut, proutí, hůl´ v staroslověnštině

  1. 1.
    SYSNO ASEP0331923
    Document TypeC - Proceedings Paper (int. conf.)
    R&D Document TypeConference Paper
    TitlePoznámky k sémantickému okruhu ´prut, proutí, hůl´ v staroslověnštině
    TitleSome remarks on the semantic field „cane, wicker, stick“ in Old Church Slavic
    Author(s) Šarapatková, Žofie (UJC-A)
    Source TitleStudia etymologica Brunensia 6. - Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2009 / Janyšková I. ; Karlíková H. - ISBN 978-80-7106-209-7
    Pagess. 313-316
    Number of pages4 s.
    ActionEtymologické symposion Brno 2008
    Event date26.05.2008-28.05.2008
    VEvent locationBrno
    CountryCZ - Czech Republic
    Event typeEUR
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordsetymology ; Old Church Slavic ; semantic evolution
    Subject RIVAI - Linguistics
    R&D ProjectsGA405/07/1092 GA ČR - Czech Science Foundation (CSF)
    CEZAV0Z90610518 - UJC-A (2005-2011)
    AnnotationStaroslověnské protije a ž6zl7/ž6zl7, ž6zlije mělo původně význam „prut, hůl“ jako nástroj k bití, tj. k prosazení určité moci. Sémantický vývoj vedl k významu „hůl, žezlo“ jako odznak určité moci nebo úřadu. Původní i posunutý význam dokládá jak staroslověnština a církevní slovanština, tak současné slovanské jazyky.
    Description in EnglishThe original meaning of the Old Church Slavic protije and ž6zl7/ž6zl7, ž6zlije was „cane, wicker, stick“ as an instrument of beating, ie. as measure to enforce certain power. The semantic evolution led to the sense „cane, sceptre“ as a symbol of power or office. The original as well as the shifted meaning occur both in Old Church Slavic and in contemporary Slavic languages.
    WorkplaceThe Czech Language Institute
    ContactYvona Tesařová, tesarova@ujc.cas.cz, Tel.: 225 391 406 ; Marie Chybová, m.chybova@ujc.cas.cz, Tel.: 532 290 515 ; Helena Svobodová, knihovna.dial.brno@ujc.cas.cz, Tel.: 532 290 266
    Year of Publishing2010
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.