Number of the records: 1  

Současná česká společnost. Sociologické studie

  1. 1.
    SYSNO ASEP0160564
    Document TypeM - Monograph Chapter
    R&D Document TypeMonograph Chapter
    TitleSuverenita, hranice, integrace ů konflikt zájmů?
    TitleSouvereignty, Boundaries, Integration - Conflict of Interests?
    Author(s) Houžvička, Václav (SOU-Z)
    Source TitleSoučasná česká společnost. Sociologické studie / Mansfeldová Z. ; Tuček M.. - Praha : Sociologický ústav AV ČR, 2002 - ISBN 80-7330-009-5
    Pagess. 307-321
    Number of pages14 s.
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordsinterests ; sovereignty ; integration
    Subject RIVAO - Sociology, Demography
    R&D ProjectsRB30/4/00 GA MZV - Ministry of Foreign Affairs (MZV)
    CEZAV0Z7028912 - SOU-Z
    AnnotationPolitická integrace se zpožďuje za průběhem integrace ekonomické. Na vnitřních hranicích států EU probíhá paralelně proces denacionalizace. Situaci na hranicích ČR a SRN charakterizuje chybějící kontinuita poválečného vývoje jak v oblasti politické, tak vyšší stupeň propojení ekonomik. V důsledku poválečného vysídlení německy mluvících obyvatel chybí oblast sociálního prolínání s efektem bilingválnosti, zůstávají přítomny bariéry historické paměti.
    Description in EnglishThe role of of the nation state is decreasing, but national/regional identity has maintained its presence, although its form has been modified by the process of globalisation. On the inner borders of the member states of the EU a parallel process of de-nationalisation is underway. As a result of the post-war expulsion of the German-speaking population, a social interaction with the effect of bilingualism is lacking, and on the civic level, barriers of historical memory persist. The social consequences of the integration process for the borderland are ambiguous in content and dynamics.
    WorkplaceInstitute of Sociology
    ContactEva Nechvátalová, eva.nechvatalova@soc.cas.cz, Tel.: 222 220 924 / linka 351
    Year of Publishing2003

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.