Number of the records: 1
Typologie v psychologii
- 1.0158272 - PSU-E 20015049 RIV CZ cze B - Monography
Osecká, Lída - Blatný, M. (ed.) - Urbánek, Tomáš (ed.)
Typologie v psychologii.
[Typology in psychology.]
Praha: Academia, 2001. 161 s. ISBN 80-200-0854-3
R&D Projects: GA AV ČR IAE8025005
Keywords : empirical classification in psychology * cluster analysis
Subject RIV: AN - Psychology
Kniha je věnována metodám empirické klasifikace v psychologii, prováděným pomocí statistických procedur, které jsou známy pod tradičním názvem shluková analýza. Autorka se nejprve zabývá metodologickými a technickými otázkami, přičemž uvádí a srovnává různé typy shlukové analýzy, popisuje způsoby transformace dat a zmiňuje se též o problému teoretické platnosti výsledků analýz. V další části knihy se věnuje aplikaci jednotlivých postupů na různé oblasti psychologické problematiky ů jde například o prožívání emocí, sociální percepci, hodnotovou orientaci, výkonovou motivaci, deprese, zdravotní stesky nebo inteligenci. Každá z kapitol této prakticky orientované části knihy tedy může sloužit zároveň jako učebnice metody i jako studie zkoumané problematiky a obohacuje tak odbornou psychologickou literaturu o další aspekty a úhly pohledu.
The book deals with the methods of empirical classification in psychology, accomplished by means of statistical techniques known under the traditional name of the cluster analysis. The author initially addresses methodological and technical issues, presents and compares several types of cluster analysis, describes some methods of transformation of data and mentions also issue of theoretical validity of the results. In subsequent part of the book she deals with the applications of individual methods in various domains of psychological research - e.g. experience of emotions, social perception, value orientation, achievement motivation, depression, somatic complaints or intelligence. Hence, each chapter of this practically oriented part of the book can be used as a textbook of the method and at the same time as a study of the problem at hand. It can also extend scientific psychological literature by introducing of additional aspects and viewpoints.
Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0055710
Number of the records: 1