Number of the records: 1  

"Common sense" a psychologické teorie

  1. 1.
    SYSNO ASEP0158179
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JOstatní články
    Title"Common sense" a psychologické teorie
    Title"Common sense" and psychological theories
    Author(s) Šikl, Radovan (PSU-E) ORCID, RID, SAI
    Čermák, Ivo (PSU-E) RID, ORCID, SAI
    Source TitleČeskoslovenská psychologie. - : Psychologický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0009-062X
    Roč. 44, č. 5 (2000), s. 444-450
    Number of pages7 s.
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Subject RIVAN - Psychology
    R&D ProjectsGA406/99/1155 GA ČR - Czech Science Foundation (CSF)
    KSK3077601 GA AV ČR - Academy of Sciences of the Czech Republic (AV ČR)
    CEZAV0Z7025918 - PSU-E
    AnnotationAutoři analyzují možnosti metodologického využití "common sense" ve vědecké psychologii. Využívají "common sense" jako nástroje kritického hodocení teorií založených na experimentálním přístupu, což demonstrují na analýze tří vybraných teorií agreese. Rovněž naznačují, jak může "common sense" pomoci při tvorbě nových vědeckých teorií. Jejich snahou je představit "common sense" jako spolehlivou metodu vědeckého poznání, jejíž cílené využití při tvorbě nových hodnocení existujících vědeckých psyychologických teorií je velmi užitečné.
    Description in EnglishThe authors analyse the advantages of common sense as a methodological approach in scientific psychology. They suggest that common sense is useful tool for the critical evaluation of scientific theories; the analysis of three selected theories of aggrression on the common sense base is presented. Common sense is considered also as a methodological tool usable for constructing of psychological theories. The goal of presented article is to show that common sense is a reliable method of extending scientiific knowledge.
    WorkplaceInstitute of Psychology
    ContactŠtěpánka Halamová, Halamova@praha.psu.cas.cz, Tel.: 222 222 096
    Year of Publishing2001

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.