Number of the records: 1  

Funkce metafory v reklamním sdělení

  1. 1.
    SYSNO ASEP0158154
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JOstatní články
    TitleFunkce metafory v reklamním sdělení
    TitleFunction of the metaphor in advertising communication
    Author(s) Chrz, Vladimír (PSU-E) RID, ORCID, SAI
    Source TitleBulletin PsÚ. - : Psychologický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 1211-216X
    Roč. 6, č. 1 (2000), s. 1-45
    Number of pages45 s.
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordsrelevance ; advertising ; metaphor
    Subject RIVAN - Psychology
    CEZAV0Z7025918 - PSU-E
    AnnotationCílem práce je navrhnout způsob popisu umožňující využití metaforv reklamě jako materiálu pro teoretický výzkum. Za tímto účelem jepřijat teoretický rámec sestávající předemším z teorie relevance,umožňující uchopit problematiku komunikačního kontextu, a z teoriímetafory M.Blacka a G.Lakoffa, umožňujících postihnout předpokládanýefekt a mechanismus působení metaforických reklamních sdělení.V návaznosti na přijatý teoretický rámec je navržen postup analýzymetafor v reklamě sestávající z následujících kroků: a) charakteristikareklamního sdělení spolu se specifikací komunikačního kontextu,b) popis prvků reklamního sdělení, jež se nabízejí metaforickéinterpretaci, c) identifikace tématu a nosiče metafory, d) popisprojikovaného poznání. Dále je charakterizováno a na příkladechdoloženo několik typů metafor v reklamě. Východiskem navržených typůjsou prvky sdělení nabízející se metaforické interpretaci. Na závěr jeotevřena otázka funkce verbální a obrazové representace při zpracováníinformace z metaforických reklamních sdělení a je pokázáno na možnostipřípadného výzkumu.
    Description in EnglishThe goal of the article is to suggest a way of description to enableutilizing metaphors in advertisement as material for research purposes.For this purpose, a theoretical framework consisting mainly ofrelevance theory is adopted, which makes it possible to understandthe topic of communication context, as well as of metaphor theory byM.Black and G.Lakoff helping to construe expected effect and mechanismof metaphorical advertisement communication. In connection with thistheoretical framework, a method of metaphor analysis is proposedconsisting of following steps: a) characteristics of advertisementmessage together with the specification of the communication context,b) description of the elements of the advertisement message which yieldthemselves to metaphorical interpretation, c) identification ofthe topic and the vehicle of the metaphor, d) description of projectedknowledge. Further, several types of advertisement metaphors arecharacterized and illustrated by examples. The classification of thistypes rests on analysis of the message elements subject to metaphoricinterpretation. Finally, the question of the function of verbal andpictorial representation during information processing of metaphoricalcommunication is posed and the possibilities for further research arepointed out.
    WorkplaceInstitute of Psychology
    ContactŠtěpánka Halamová, Halamova@praha.psu.cas.cz, Tel.: 222 222 096
    Year of Publishing2001

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.