Number of the records: 1  

Numerical modelling of production of Czech vowel /a/ based on FE model of the vocal tract

  1. 1.
    0103554 - UT-L 20040060 RIV FR eng C - Conference Paper (international conference)
    Švancara, P. - Horáček, Jaromír - Pešek, Luděk
    Numerical modelling of production of Czech vowel /a/ based on FE model of the vocal tract.
    [Numerické modelování fonace české samohlásky /a/ s využitím MKP modelu vokálního traktu člověka.]
    International conference of voice physiology and biomechanics. Marseille: Laboratory of AudioPhonology, Marseille, 2004 - (Giovanni, A.; Dejonckere, P.; Ouaknine, M.), s. 163-165
    [International Conference on Voice Physiology and Biomechanics. Marseille (FR), 18.08.2004-20.08.2004]
    R&D Projects: GA ČR GA106/04/1025
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z2076919
    Keywords : biomechanics of voice * numerical simulations * vibroacoustics
    Subject RIV: BI - Acoustics

    Finite element model of the human vocal tract and acoustic space around the head was used for numerical simulations. The resonant characteristics of the model are studied using modal and transient analyses and the production of the vowel /a/ is simulated in time domain using three wave shapes of glottal airflow for breathy, intermediate and normal phonation. The time and frequency response functions are calculated near the lips. FE model allows observation of acoustic radiation to the outer space.

    Pro numerické simulace byl použit konečnoprvkový (MKP) model lidského vokálního traktu a do modelu bylo zahrnuto i akustické prostředí kolem hlavy člověka. Studovány byly jeho rezonanční charakteristiky pomocí modální a přechodové analýzy. Fonace hlásky /a/ byla simulována v časové oblasti s použitím 3 typů buzení proudícím vzduchem pro dyšnou a normální fonaci. Časové a frekvenční odezvy jsou počítány v blízkosti rtů. MKP model umožňuje simulovat i vyzařování akustického tlaku do okolí.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0010861
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.