Number of the records: 1
Mnohohlasem. Vyjednávání ženských prostorů po roce 1989
- 1.0040972 - SOÚ 2007 RIV CZ cze M - Monography Chapter
Červinková, Alice - Šaldová, Kateřina - Tupá, Barbora
Bez názvu: mozaika ženských uměleckých aktivit na přelomu tisíciletí.
[Untitled: the mosaic of women’s art activities at the turn of the millenium.]
Mnohohlasem. Vyjednávání ženských prostorů po roce 1989. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006 - (Hašková, H.; Křížková, A.; Linková, M.), s. 205-220. ISBN 80-7330-087-7
R&D Projects: GA MŠMT 1P05OK459
Grant - others:Evropská komise(XE) HPSE_CT-2002_00115; National Science Foundation(US) BCS-0137954
Institutional research plan: CEZ:AV0Z70280505
Keywords : art * artist’s identit * cooperation on the art scene
Subject RIV: AO - Sociology, Demography
Tento text se zabývá utvářením ženského umění a dynamikou, kterou tento pojem vyvolává. Vycházíme z rozhovorů s umělkyněmi, které tvoří genderově nestereotypní/sensitivní umění a soustředíme se na to, jakým způsobem se jejich umění ne/angažuje v širším společenském kontextu. Sledujeme vnitřní a vnější dialogy umělkyň o vnímání vlastní tvorby, reakcí publika a médií, a setkáváme se s velmi specifickým vymezením vůči hromadnému zařazení do určitých myšlenkových proudů. Tuto neochotu můžeme vnímat jako neochotu vystavit své dílo/umění apriornímu zařazení do skupiny ženského politického umění. Angažovanost umění není brána jako prvoplánovitá a objevuje se termín feminismus s přívlastkem.. Zaměřujeme se dále specificky na vztah umělkyň k feminismu a zjišťujeme, že mnohovýznamnost tvorby se přes otevřené tematizování genderové rutiny zařazení do jedné škatulky feminismu často brání.
This paper deals with the creation of women’s art and dynamics which this term evokes. We build upon interviews with women artists who create gender non-stereotypical/sensitive art, and concentrate on how their art is/not engaged in the wider societal context. We follow the internal and external dialogues of women artists about the perception of their art, reactions of the audiences and the media and encounter a very specific stance against wholesale labelling in terms of ideological streams. This unwillingness can be interpreted as the unwillingness to expose one’s work/art to an a priori inclusion in women’s political art. They do not endorse social engagement of art as a major concern, and the term "feminism with an attribute" is put forth. We also concentrate on a specific relationship of women artists to feminism and discover that the multiple meanings of their work, despite open thematisation of gender routines, often resist an inclusion under the label feminism.
Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0134574
Number of the records: 1