Number of the records: 1
Dialog psychoanalýzy a literatury de-konstrukce a re-konstrukce učení Sigmunda Freuda v románech Susan Taubesové Divorcing (1969) a Marie Rybakovové Anna Grom i jeje prizrak (1999).
- 1.
SYSNO ASEP 0458094 Document Type C - Proceedings Paper (int. conf.) R&D Document Type The record was not marked in the RIV Title Dialog psychoanalýzy a literatury de-konstrukce a re-konstrukce učení Sigmunda Freuda v románech Susan Taubesové Divorcing (1969) a Marie Rybakovové Anna Grom i jeje prizrak (1999). Title A Dialogue of Psychoanalysis and Literature De-construction and re-construction of Sigmund Freud’s learning in Susan Taubes’ novel Divorcing (1969) and Maria Rybakova’s novel Anna Grom i jeje prizrak [Anna Grom and her Ghost] (1999). Author(s) Ulbrechtová, Helena (SLU-S) ORCID, SAI Source Title Dialog kultur VIII. Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference Hradec Králové 20. – 21. ledna 2015.. - Hradec Králové : Gaudeamus, 2015 / Kostincová J. - ISBN 978-80-7435-621-6 Pages s. 327-345 Number of pages 14 s. Publication form Print - P Action Dialog kultur /8./ Event date 20.01.2015 - 21.01.2015 VEvent location Hradec Králové Country CZ - Czech Republic Event type EUR Language cze - Czech Country CZ - Czech Republic Keywords Taubes, Susan ; Rybakova, Maria ; Freud, Sigmund ; psychoanalysis ; Gnosticism Subject RIV AJ - Letters, Mass-media, Audiovision Institutional support SLU-S - RVO:68378017 Annotation Studie analyzuje reflexi psychoanalytického učení v obou románech jako příklad transferu „vědění“ do textů krásné literatury. Freudův intertext je v obou případech výsledkem vlastní badatelské práce obou autorek. Taubesová jej důsledně dekonstruuje, psychoanalýza je pro ni součástí složitého vztahu k otci-psychoanalytikovi. Rybakovová se jím naopak inspiruje a používá některé výroky Freuda ve funkci intertextu. V závěru je pak vyslovena hypotéza o skrytém vlivu učení C. G. Junga na Susan Taubesovou. Description in English The study presents an analysis of the reflection of the psychoanalytic theory of learning in both novels as an example of a transfer of "knowledge" to texts of fiction. Freud’s intertext is in both novels the result of own research work of the two authors. Taubes deconstructs it consistently, psychoanalysis being for her a part of the complicated relationship to her father, a psychoanalyst. Rybakova, on the contrary, is inspired by it and uses some of Freud’s utterances in the function of intertext. In conclusion, a hypothesis is then formulated about a concealed influence of C. G. Jung’s theory on Susan Taubes. Workplace Institute of Slavonic Studies Contact Dana Pilátová, pilatova@slu.cas.cz, Tel.: 224 800 262 Year of Publishing 2016
Number of the records: 1