Number of the records: 1  

Dialog psychoanalýzy a literatury de-konstrukce a re-konstrukce učení Sigmunda Freuda v románech Susan Taubesové Divorcing (1969) a Marie Rybakovové Anna Grom i jeje prizrak (1999).

  1. 1.
    SYSNO ASEP0458094
    Document TypeC - Proceedings Paper (int. conf.)
    R&D Document TypeThe record was not marked in the RIV
    TitleDialog psychoanalýzy a literatury de-konstrukce a re-konstrukce učení Sigmunda Freuda v románech Susan Taubesové Divorcing (1969) a Marie Rybakovové Anna Grom i jeje prizrak (1999).
    TitleA Dialogue of Psychoanalysis and Literature De-construction and re-construction of Sigmund Freud’s learning in Susan Taubes’ novel Divorcing (1969) and Maria Rybakova’s novel Anna Grom i jeje prizrak [Anna Grom and her Ghost] (1999).
    Author(s) Ulbrechtová, Helena (SLU-S) ORCID, SAI
    Source TitleDialog kultur VIII. Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference Hradec Králové 20. – 21. ledna 2015.. - Hradec Králové : Gaudeamus, 2015 / Kostincová J. - ISBN 978-80-7435-621-6
    Pagess. 327-345
    Number of pages14 s.
    Publication formPrint - P
    ActionDialog kultur /8./
    Event date20.01.2015 - 21.01.2015
    VEvent locationHradec Králové
    CountryCZ - Czech Republic
    Event typeEUR
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    KeywordsTaubes, Susan ; Rybakova, Maria ; Freud, Sigmund ; psychoanalysis ; Gnosticism
    Subject RIVAJ - Letters, Mass-media, Audiovision
    Institutional supportSLU-S - RVO:68378017
    AnnotationStudie analyzuje reflexi psychoanalytického učení v obou románech jako příklad transferu „vědění“ do textů krásné literatury. Freudův intertext je v obou případech výsledkem vlastní badatelské práce obou autorek. Taubesová jej důsledně dekonstruuje, psychoanalýza je pro ni součástí složitého vztahu k otci-psychoanalytikovi. Rybakovová se jím naopak inspiruje a používá některé výroky Freuda ve funkci intertextu. V závěru je pak vyslovena hypotéza o skrytém vlivu učení C. G. Junga na Susan Taubesovou.
    Description in EnglishThe study presents an analysis of the reflection of the psychoanalytic theory of learning in both novels as an example of a transfer of "knowledge" to texts of fiction. Freud’s intertext is in both novels the result of own research work of the two authors. Taubes deconstructs it consistently, psychoanalysis being for her a part of the complicated relationship to her father, a psychoanalyst. Rybakova, on the contrary, is inspired by it and uses some of Freud’s utterances in the function of intertext. In conclusion, a hypothesis is then formulated about a concealed influence of C. G. Jung’s theory on Susan Taubes.
    WorkplaceInstitute of Slavonic Studies
    ContactDana Pilátová, pilatova@slu.cas.cz, Tel.: 224 800 262
    Year of Publishing2016
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.