Number of the records: 1  

Základní vzdělávání v Praze - nové trendy a vazby na sociálně prostorové nerovnosti ve městě

  1. 1.
    SYSNO ASEP0377174
    Document TypeC - Proceedings Paper (int. conf.)
    R&D Document TypeConference Paper
    TitleZákladní vzdělávání v Praze - nové trendy a vazby na sociálně prostorové nerovnosti ve městě
    TitleBasic Education in Prague - New trends and relations to socio-spacial inequalities in the city
    Author(s) Kostelecký, Tomáš (SOU-Z) RID, ORCID, SAI
    Kostelecká, Y. (CZ)
    Illner, Michal (SOU-Z) RID
    Source TitleDesaťročia premien slovenskej spoločnosti. - Bratislava : Sociologický ústav SAV, 2011 / Piscová M. - ISBN 978-80-85544-69-5
    Pagess. 97-112
    Number of pages16 s.
    Publication formPrint - P
    ActionDesaťročia premien slovenskej spoločnosti
    Event date21.10.2010-22.10.2010
    VEvent locationBratislava
    CountrySK - Slovakia
    Event typeEUR
    Languagecze - Czech
    CountrySK - Slovakia
    Keywordssocio-spatial inequality ; elementary education ; Prague
    Subject RIVAO - Sociology, Demography
    R&D ProjectsIAA700280802 GA AV ČR - Academy of Sciences of the Czech Republic (AV ČR)
    CEZAV0Z70280505 - SOU-Z (2005-2011)
    AnnotationNavzdory přerozdělování finančních zdrojů a státnímu dozoru nad vzdělávacími standardy, nejsou výsledky na základních školách v různých městských částech Prahy stejné. Prostorové vzorce "vstupních parametrů" vzdělávání jsou nezávislé na rozdílech v sociálně-ekonomickém statusu mezi městskými částmi, jsou důsledkem struktury již existujících škol. Výsledky vzdělávání však souvisejí se sociálně-ekonomickými nerovnostmi – lepší vzdělávání je poskytováno v "luxusnějších" městských částech.
    Description in EnglishResearch suggests that despite the equalization impact of the redistributive funding system and state control over the educational standards elementary schools in various City District of Prague vary. Spatial patterns of "input parameters" of education are unrelated to differences in socio-economic status, they are a consequence of structure of existing schools. The output of education is related to socio-economic inequality within the city – better education is provided in upscale Districts.
    WorkplaceInstitute of Sociology
    ContactEva Nechvátalová, eva.nechvatalova@soc.cas.cz, Tel.: 222 220 924 / linka 351
    Year of Publishing2013
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.