Number of the records: 1  

Monitoring of onboard aircraft exposure to cosmic radiation: May - December 2005

  1. 1.
    0054654 - ÚJF 2008 RIV FR eng J - Journal Article
    Spurný, František - Ploc, Ondřej - Jadrníčková, Iva - Turek, Karel - Dachev, T. - Gelev, M.
    Monitoring of onboard aircraft exposure to cosmic radiation: May - December 2005.
    [Monitoring expozice kosmickému záření na palubách letadel : květen – prosinec 2005.]
    Advances in Space Research. Roč. 40, č. 11 (2007), s. 1551-1557. ISSN 0273-1177. E-ISSN 1879-1948
    R&D Projects: GA MŠMT 1P05OC032
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z10480505
    Keywords : aircraft crew exposure * Si-diode energy spectrometer * Track etch detectors
    Subject RIV: BG - Nuclear, Atomic and Molecular Physics, Colliders
    Impact factor: 0.774, year: 2007

    Onboard aircraft exposure to cosmic radiation has been monitored during the period May–December 2005. Mobile Dosimetry Unit (MDU) Si-spectrodosimeter has been used as an active measuring equipment, it has been installed onboard of an A310–300 aircraft. Some passive detectors were placed on the body of MDU. Three types of thermoluminescent detectors (TLD) were used as well as track etch detectors (TEDs). TEDs were treated both as a neutron dosimeter and as a spectrometer of linear energy transfer. Available navigation data permitted us also to calculate onboard exposure during more than 400 individual flights. MDU established and calculated data for each individual flight are compared and analyzed, from the data conclusions as to aircrew exposure are outlined.

    Expozice kosmickému záření na palubách letadel byla sledována v období květen – prosinec 2005. Mobilní dozimetrická jednotka (Mobile Dosimetry Unit – MDU) Si-spektrodosimetru byla použita jako aktivní měřící zařízení, byla instalována na palubě letadla A310-300. Rovněž některé pasivní detektory byly umístěny na těle MDU. Byly použity jak termoluminiscenční detektory (TLD), tak detektory stop (Track etch detectors - TEDs). TEDs byly užity jako neutronové detektory i jako spektrometry lineárního přenosu energie. Navigační údaje umožnily také výpočet expozice na palubě letadla pro více než 400 individuálních letů. Data stanovená pomocí MDU pro každý individuální let byla porovnávána a analyzována, z těchto dat jsou zde zdůrazněny závěry týkající se expozice posádek letadel.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0142646

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.