Number of the records: 1  

Oikonyma jako prostředek pro poznání historického vývoje češtiny (aneb k výzkumu náslovného ou-)

  1. 1.
    0451031 - ÚJČ 2016 RIV SK cze C - Conference Paper (international conference)
    Šimečková, Marta
    Oikonyma jako prostředek pro poznání historického vývoje češtiny (aneb k výzkumu náslovného ou-).
    [Oikonyms as a means of discovering historical development of Czech (explained by an example of the Czech diphthongization ú- > ou-).]
    19. slovenská onomastická konferencia. Zborník referátov. Bratislava: Veda, 2015 - (Valentová, I.), s. 267-271. ISBN 978-80-224-1426-5.
    [Slovenská onomastická konferencia /19./. Bratislava (SK), 28.04.2014-30.04.2014]
    R&D Projects: GA ČR GAP406/11/1786
    Keywords : linguistics * onomastics * oikonyms * diachronic phonology * diphthongization * Czech
    Subject RIV: AI - Linguistics

    Článek podává analýzu náslovné diftongizace ú- > ou- u českých oikonym. Předmětem bádání je areálové šíření daného hláskoslovného jevu a jeho chronologie. Výzkum prokázal, že 1) diftong ou- byl běžný v oikonymické sféře 16., 17. i 18. století; 2) změna je zachycena u všech místních jmen z území historických Čech a Moravy, tzn. diftongizace byla rozšířena dále na východ než v dnešních teritoriálních nářečích českého jazyka; 3) nejstarší záznamy mohou být svědectvím o německém vlivu na českou diftongizaci.

    The paper aims to analyse the diphthongization ú- > ou- in Czech oikonyms. The subject is the area of this phonetic change and her chronology. The research outcomes indicate that 1) diphthong ou- was common in the oiconymical sphere in the 16th, 17th and 18th century; 2) the change is documented in all names of settlements from historical Czech and Moravia, i. e. the diphthongization was extended further to the east than in today’s territorial dialects of Czech; 3) the oldest records can give evidence about German influence on the Czech diphthongization.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0252213

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.