Number of the records: 1
Metodologické problémy výzkumu didaktických znalostí obsahu (kolektivní monografie)
- 1.0306479 - MÚ 2008 RIV CZ cze M - Monography Chapter
Hošpesová, A. - Tichá, Marie
K problematice oborově didaktických kompetencí učitelů matematiky a jejich zkoumání.
[To the problems of mathematics teachers subjects didactical competence and its investigation.]
Metodologické problémy výzkumu didaktických znalostí obsahu (kolektivní monografie). Brno: Paido, 2008 - (Janík, T.), s. 77-88. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, 10. ISBN 978-80-7315-165-2
Institutional research plan: CEZ:AV0Z10190503
Keywords : teacher´s work professionalisation * subject didactical competence * qualified pedagogical reflection
Subject RIV: AM - Education
V souvislosti s úvahami o profesionalizaci práce učitele roste potřeba hledání cest, jak zkvalitňovat oborově didaktickou kompetenci učitele. V příspěvku se snažíme a) ukázat roli kvalifikované pedagogické reflexe v tomto procesu; b) vymezit jevy, které umožní evidovat a hodnotit změny, ke kterým dochází. Nejprve se zabýváme naším chápáním kompetencí potřebných v matematickém vyučování a možnostmi jejich kultivování. Podrobněji vysvětlujeme, jak chápeme společné reflexe a jejich význam. Ukazujeme, jak jsme prostřednictvím porovnávání reflexí a pozorování vyučování posuzovaly vývoj jedné z učitelek, která s námi dlouhodobě spolupracuje.
Relating to the teacher´s work professionalisation, the need for searching for new ways arises in order to answer the question of how to improve teacher´s subject didactical competence. The study tries to: a) show the role of qualified pedagogical reflection in this process; b) characterize some aspects that enable us to register and evaluate changes that arose in the process. Firstly we deal with our perception of competences. Secondly we give a more detailed description on our perception of joint reflection and their significance. Next we show how we- using comparison of the reflections and clasroom observation - judge the development of one particular teacher, who has been cooperating with us on a long term basis.
Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0159495
File Download Size Commentary Version Access Ticha2.pdf 0 881.6 KB Publisher’s postprint require
Number of the records: 1