Number of the records: 1
Řád přírody, řád společnosti: adaptace melanchthonismu v českých zemích v polovině 16. století
- 1.
SYSNO ASEP 0542828 Document Type B - Monograph R&D Document Type Monograph Title Řád přírody, řád společnosti: adaptace melanchthonismu v českých zemích v polovině 16. století Title Nature’s Order, Social Order: Adaptations of Wittenberg Knowledge in the Mid-16th-Century Czech Lands Author(s) Storchová, Lucie (FLU-F) RID, ORCID, SAI Issue data Dolní Břežany: Scriptorium, 2021 ISBN 978-80-7649-000-0 Number of pages 457 s. Publication form Print - P Language cze - Czech Country CZ - Czech Republic Keywords Czech Lands ; Humanism ; Neo-Latin literature ; Philipp Melanchthon ; Natural Philosophy Subject RIV AB - History OECD category History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings) R&D Projects GB14-37038G GA ČR - Czech Science Foundation (CSF) Institutional support FLU-F - RVO:67985955 Annotation Kniha v návaznosti na nejnovější zahraniční diskusi o dějinách kulturní výměny ukazuje, jak se v českém prostředí prosazoval specifický model vzdělanosti založený na luteránské teologii, který si osvojili čeští studenti na univerzitě ve Wittenbergu. Kromě sdílených čtenářských a literárních postupů tento model zahrnoval také propracovaný soubor představ o stvořeném světě, jeho fungování a významech. Autorka sleduje jeho adaptaci v latinské, německy i česky psané produkci. Věnuje pozornost také novým funkcím, které wittenberské vědění o stvořeném světě mohlo plnit, ať již v rámci výuky na pražské univerzitě a v městském školství nebo v souvislosti s legitimizací sociální nerovnosti a tzv. sociální disciplinací. Description in English Developing the most recent conceptual frameworks disussed in the field of transfer studies, the book deals with the influence of the polymathic educational model developed at the University of Wittenberg on literature in the Czech lands in the second half of the 16th century. Besides a dialectical method, this model incorporated shared reading and literary practices and the imparting of specific knowledge about the created world, its operation and meanings. The author demonstrates how this knowledge transferred was altered in the process of cultural exchange and how it was adapted by literary communities writing in Latin, Czech and German. Special attention is paid also to new functions it fulfilled in the university and lower instruction and how this knowledge shaped period’s imageries, power relations and practices of social disciplining. Workplace Institute of Philosophy Contact Chlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360 Year of Publishing 2022
Number of the records: 1