Number of the records: 1  

Řád přírody, řád společnosti: adaptace melanchthonismu v českých zemích v polovině 16. století

  1. 1.
    SYSNO ASEP0542828
    Document TypeB - Monograph
    R&D Document TypeMonograph
    TitleŘád přírody, řád společnosti: adaptace melanchthonismu v českých zemích v polovině 16. století
    TitleNature’s Order, Social Order: Adaptations of Wittenberg Knowledge in the Mid-16th-Century Czech Lands
    Author(s) Storchová, Lucie (FLU-F) RID, ORCID, SAI
    Issue dataDolní Břežany: Scriptorium, 2021
    ISBN978-80-7649-000-0
    Number of pages457 s.
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    KeywordsCzech Lands ; Humanism ; Neo-Latin literature ; Philipp Melanchthon ; Natural Philosophy
    Subject RIVAB - History
    OECD categoryHistory (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
    R&D ProjectsGB14-37038G GA ČR - Czech Science Foundation (CSF)
    Institutional supportFLU-F - RVO:67985955
    AnnotationKniha v návaznosti na nejnovější zahraniční diskusi o dějinách kulturní výměny ukazuje, jak se v českém prostředí prosazoval specifický model vzdělanosti založený na luteránské teologii, který si osvojili čeští studenti na univerzitě ve Wittenbergu. Kromě sdílených čtenářských a literárních postupů tento model zahrnoval také propracovaný soubor představ o stvořeném světě, jeho fungování a významech. Autorka sleduje jeho adaptaci v latinské, německy i česky psané produkci. Věnuje pozornost také novým funkcím, které wittenberské vědění o stvořeném světě mohlo plnit, ať již v rámci výuky na pražské univerzitě a v městském školství nebo v souvislosti s legitimizací sociální nerovnosti a tzv. sociální disciplinací.
    Description in EnglishDeveloping the most recent conceptual frameworks disussed in the field of transfer studies, the book deals with the influence of the polymathic educational model developed at the University of Wittenberg on literature in the Czech lands in the second half of the 16th century. Besides a dialectical method, this model incorporated shared reading and literary practices and the imparting of specific knowledge about the created world, its operation and meanings. The author demonstrates how this knowledge transferred was altered in the process of cultural exchange and how it was adapted by literary communities writing in Latin, Czech and German. Special attention is paid also to new functions it fulfilled in the university and lower instruction and how this knowledge shaped period’s imageries, power relations and practices of social disciplining.
    WorkplaceInstitute of Philosophy
    ContactChlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360
    Year of Publishing2022
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.