Number of the records: 1  

Za obrysy média. Literatura a medialita

  1. 1.
    SYSNO ASEP0533151
    Document TypeB - Monograph
    R&D Document TypeMonograph
    TitleZa obrysy média. Literatura a medialita
    TitleThe Emerging Contours of the Medium. Literature and Mediality
    Author(s) Müller, Richard (UCL-M) RID, SAI, ORCID
    Chudý, Tomáš (UCL-M)
    Jedličková, Alice (UCL-M) RID, ORCID, SAI
    Fedrová, Stanislava (UCL-M) RID, ORCID, SAI
    Šebek, Josef (UCL-M) RID
    Šidák, Pavel (UCL-M) RID, SAI, ORCID
    Vojvodík, J. (CZ)
    Petříček, M. (CZ)
    Ritter, M. (CZ)
    Issue dataPraha: Karolinum Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2020
    ISBN978-80-246-4688-6978-80-7658-005-3
    Number of pages666 s.
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordshistory of literary studies ; medium ; media studies ; media science ; intermediality ; media philosophy ; systems theory and medium ; media semiotics ; cultural critique and the media ; media anthropology ; picture/image theory ; theory of technics ; media blindness
    Subject RIVAJ - Letters, Mass-media, Audiovision
    OECD categorySpecific literatures
    R&D ProjectsGA16-11101S GA ČR - Czech Science Foundation (CSF)
    Research InfrastructureCLB II - 90136 - Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i.
    Institutional supportUCL-M - RVO:68378068
    AnnotationKniha Za obrysy média. Literatura a medialita vysvětluje, proč je literatura – a v jakém smyslu – také médiem, „starým médiem“ mezi jinými médii a proč koncept médií nelze omezit ani na masová média, ani na technická či nová média, ani naopak pouze na literaturu a umění. Východiskem přístupu je dlouhodobá latence pojmu „média“ v reflexi slovesnosti a umění i literární vědě. Devět autorů a autorek odkrývá příčiny této slepé skvrny a předkládá „genealogii média“, tedy vývoj pojmu médium od latence k dominanci. Různé aspekty dlouhého procesu mediálního sebeuvědomování literatury a literární vědy tak vystupují na povrch. Tento proces jde pak ruku v ruce se zdánlivým zastaráváním literatury (a jejího studia) tváří v tvář neúprosné evoluci techniky. Zkoumána jsou přitom možná vymezení „média“ z pohledu několika disciplín a oblastí. K těm patří mj. sémiotika, intermediální studia, dějiny a teorie techniky, mediální teorie a mediální filosofie, teorie obrazu, kulturní kritika nebo teorie systémů. Kniha tak mnohostranně rozvíjí východiska pro uvedení literární a mediální vědy na společný základ.
    Description in EnglishThe primary ambition of this book is to establish the theoretical foundations for the integration of literary and media studies. The first step of our enquiry is to outline a genealogy of the concept of medium. As we argue, however, such genealogy cannot be separated from the “evolution” of media. The book comprises thirteen chapters divided into three sections, together with a collectively written conclusion. The first section asks some fundamental questions about the genealogical definition of medium – means, instrument, environment – and the conceptualization of media evolution. A more general understanding of mediality becomes revealed: mediality as something uncovered only when that which was beyond the threshold of perception or signification becomes perceivable. The perspective of the prehistory of media thinking is applied to two relevant fields of Czech literary theory and aesthetics, including the Prague School of Structuralism. The second section develops the perspectives of media philosophy and media anthropology. The third section shows how a number of tensions in the mediality concept has become apparent over the course of its gradual emergence: the instrumental vs environmental understanding of the “medium”, regard for media ontology vs respect for media specificity (the different paradigms of systems theory and intermediality theory are analyzed in separate chapters), technologics vs anthropologics. The historical and cultural turn, as it occurred within semiotics, provides an important context for explaining the cultural-semiotic significance of the incompatibility of differently constructed codes, channels and orientations of communication. The main focus of this section becomes the way media provide the ground for making general medial phenomena visible as they arise either between media, in their synergy or discrepancies, between media artefacts or between man and the apparatus.
    WorkplaceInstitute of Czech Literature
    ContactPavla Hartmanová, hartmanova@ucl.cas.cz ; Veronika Zemanová, zemanova@ucl.cas.cz, asep@ucl.cas.cz, Tel.: 222 828 135
    Year of Publishing2021
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.